RECENSION: LÉON – KÄGELBANAN

av | mar 31, 2019 | Artiklar, Framsida Startslider, Recensioner

Det är en ynnest att se Léon live. Det är tydligt att det är på scenen hennes röst hör hemma.

Den utsålda spelningen på Kägelbanan som är en av få på hemmaplan inleder den nya turnén. Hon berättar också att det är första gången hon kör låtarna från nya skivan live och det är en något trevande Léon vi möter. Ibland håller hon tillbaka, och det märks att hon är nervös, vilket hon också säger att hon är.

Det är också tydligt att hon är perfektionist. Hon pekar att saker ska höjas och sänkas och hoppar över vissa toner. Men det spelar ingen roll i det stora hela. Jag blir helt förundrad över hur fantastiskt bra hennes röst är. Bredden och nyanserna i den blir tydlig på ett helt annat sätt live och en bit in i spelningen vågar hon ta sig mer friheter. Låtarna innehåller cirka en miljard wailningar och hon sätter alla utan problem. Hon ler när publiken wailar med till bästa förmåga.

Att spela i en så liten lokal betyder också att alla där är hängivna lyssnare. Trots att det är överbokat och så olidligt varmt att folk står och fläktar varandra fortsätter stämningen bara att höjas, och hennes röst blir ännu bättre med publikens backning. Som när hon i I Believe in Us tappar bort sig och publiken hjälper till att sjunga in henne i låten. Hon säger att hon är så glad över att spela hemma och att publiken kan hennes texter.

Det är svårt att säga en enda låt som är den bästa, men i de lugnare låtarna får hennes röst tid att breda ut sig och briljera. Som i Dreams covern av Fleetwood Mac. Eller Better In The Dark, Hope Is A Heartache och Pink som också har så fina texter. Léons låtar är så tidlösa att de för tankarna till just Stevie Nicks. Hon är en sån där sångare en skulle kunna stå och lyssna på i en evighet för hon sjunger så ärligt och med så mycket känsla att man inte kan lämnas oberörd.

Hon avslutar starkt med en euforisk version av låten Surround Me och nu är det så svettigt i lokalen att det rinner om folk och Léon har ett stadigt grepp om sin handduk. Kvavheten i luften går nu att se. Men som om det vore förutbestämt faller ett duggregn över frälsta ansikten när publiken spiller ut från lokalen i klumpar.

Jag rekommenderar alla att se Léon live, även om det lär dröja till nästa spelning på hemmaplan. Jag vill hävda att det är omöjligt att inte tycka om henne, även om en inte lyssnar på hennes musik är det en upplevelse att höra henne sjunga. Hon är definitivt en av Sveriges starkaste artister och det bör vi ta tillvara på.

Timothy Gottlieb