RECENSION: Leikeli47 – Trädgården

av | maj 18, 2019 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Den ödmjuka rapparen klär in Trädgården i sin karisma och förmedlar budskap som är en extrem bristvara i musikindustrin.

Det är inte de bästa förutsättningarna Leikeli47 fått för kvällen. Trädgården håller ett gratisevent så de flesta listhungriga besökarna är snarare där för att inträdet är gratis än för att se henne. Ändå anländer hon som ett åskväder, tar över scenen helt självklart framför en segstartad publik och lyckas ena alla hipsterkids i en sprudlande entusiastisk symbios för en timme.

Spelningen är en del av Leikeli47s pågående europaturné och hon berättar att det är inte bara hennes första gång i Sverige eller Stockholm, utan också hennes första resa utanför Amerika. Hennes entusiasm är så påtaglig att den inte kan annat än smitta av sig på publiken. “I’ve been limited over there in the states, to get here and see y’all is mesmerizing” tindrar hon.

Leikeli47 är definitivt en av de mest intressanta rapparna, och inte bara för sin lekfulla kreativitet och talang. Hon är också själva definitionen av att ta the high road och till skillnad från många andra artister står hon bara för positiva budskap. Både musikindustrin och skvallertidningarna vill piska upp bråk som inte finns till den grad att det blir omöjligt att undvika och alla verkar vilja ställa kvinnor mot varandra. Det är extra påtagligt inom hiphopen. Men istället för rivalitet mellan kvinnor lyfter Leikeli47 upp alla.

Hon har gjort att aktivt val att ställa sig utanför det men också till stor del utanför musikindustrin, genom att hålla sig själv så anonym hon kan. Hon har tre bilder på sin Instagram och är lite av hiphopvärldens Sia och visar inte ansiktet. Leikeli47 syns aldrig utan en heltäckande bandana framför ansiktet och ingen varken vet vad hon heter på riktigt eller hur gammal hon är. Det är också oklart vad siffran 47 står för. Masken har hon förklarat med att hon vill hålla fokuset på musiken istället utseende, men hon har också sagt att den får henne att känna sig som en superhjälte. Likt Jokern har hon gett olika svar till varje person som intervjuat henne.

Fastän det är uppenbart att de flesta inte är där för henne och verkligen inte kan texterna lyckas hon ändå få alla att haka på. Hon har karisma så att det räcker för hela Stockholm. Hon är extremt närvarande och bygger stegvis upp hypen, även om det märks att lite mer gensvar hade varit uppskattat. “Did we come to party or not? Did I do my job?” frågar Leikeli47 publiken som svarar med ett rungande ja.

Hon pratar nästan mer än hon sjunger. Varje låt inleds med ett introduktionstal om det låten handlar om som ofta mynnar ut i en predikan. Det kan under konserter oftast kännas klyschigt men när hon pratar vill man lyssna. Att som artist lyckas få alla i publiken att känna sig speciella och vilja delta är inte en lätt sak och det märks att interaktionen är en grundläggande del av hennes framträdanden. Under låten Look ber hon folk i publiken att komma upp och visa upp sina looks. Under låten Post That ber hon en i publiken komma upp och ge oss sin bästa pose. Snart är scenen fylld med publik.

Vem som än bokade henne ska ha ett stort tack. För det är verkligen dags att Sverige vaknar upp till hennes musik. Leikeli47 lovar att hon ska komma tillbaka, och nästa gång vet förhoppningsvis fler vem hon är.

Emma  Thimgren, Skribent

Alexander Bladh