RECENSION: Lauran Hibberd – Stay Out West 2019

av | aug 10, 2019 | Artiklar, Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Nykomlingen imponerar under små förutsättningar, men borde fått ta större plats.

Lauran har varit på väg att slå ett tag. En av årets roligare bokningar enligt mig, i en lineup med övervägande del välbekanta namn som kan ses på de flesta festivaler. Hon har aldrig spelat i Sverige förut och är så ny att hon är så där överväldigat tacksam. “Thankyousomuch” efterföljer varje låt, liksom ihopsatt till ett ord

Det är en av festivalens minsta scener som hon tar plats på och det är knökfullt och svettigt framför scenen som bara är upphöjd några centimeter. Lika delar engagerade lyssnare som överförfriskade barbesökare står centimeter från henne. Way Out West hade gott kunnat kosta på henne en större lokal. Om så bara för att hon skulle slippa alla fulla gubbars närmanden, som 22-åringen ändå parerar skickligt. Trots att det är så hopträngt och det känns som att publiken nästan ska spilla upp på scenen märks det inte på henne.

Hibberd jobbar mycket med kontraster. Fyndiga texter fulla av profaniteter om sugar daddies och sexdrömmar sjungna med tillgjort sockersöt röst till slackerrock. Det låter som uppdaterad indie i stil med Kate Nash och Jennie Lewis fast hårdare. Ser man henne är det inte riktigt den musiken man förväntar sig. Hon kliver in på scen i skotskrutig klänning, platåkängor och håret uppsatt i två tofsar. Gitarr i hand flankerad av sitt band på tre skejtchica snubbar. Hon är en blandning av karaktären Veruca Salt och The Runaways.

Giget blir bara en halvtimme och hon hinner på den tiden gå igenom alla de låtar som släppts, de är nämligen bara sju stycken. Hon spelar även två helt nya. Det känns kul att ha sett henne i ett så intimt sammanhang för nästa gång kommer hon garanterat ha vuxit ur det.