RECENSION: Lamix – Kapitel 2

av | jan 4, 2021 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Lamix utforskar nya sounds och visar mer personlighet på nya albumet Kapitel 2.

Sedan debutalbumet A.D.H.D kom i november 2019 har Lamix fortsatt framåt i rask takt. Fyra singlar och flera samarbeten senare släpper han nu uppföljaren Kapitel 2, och visar där både en mer dansant och en mer lågmäld sida av sig själv och sitt artisteri.

Lamix, som år 2018 vann P3 Gulds “Framtidens artist”, tar på albumet några steg bort från den hårda och ibland något opersonliga trap han ofta ägnat sig åt tidigare. Istället närmar han sig den medryckande, upplyftande afrobeats-vibe som vi hittills endast fått skymta i hans repertoar.

Skivan öppnas av Come 4 you, ett dansvänligt spår som för tankarna till nigerianska stjärnor som WizKid och Ycee, eller brittisk-nigerianska Maleek Berry. Hooken är närmast berusande, och gör en smärtsamt medveten om att man varit långt borta från klubbarnas dansgolv alldeles för länge. Även om afrobeats har blivit allt mer populärt och börjat influera allt fler svenska artister så har genren inte fått i närheten av samma genomslag här som i exempelvis Storbritannien. Kanske kan Lamix vara med och ändra på detta?

Den afro-inspirerade viben genomsyrar stora delar av skivan, även om Lamix fortfarande graviterar mot hiphopen på flera låtar. Dessa låtar är dock även de mjukare än det vi är vana att höra från artisten. På Echo rappar Lamix om livets fram- och motgångar, och visar här med sitt textförfattande att han är mer än bara catchy refränger. På albumets sista låt, Past, kombinerar han denna lyriska förmåga med ett pianobaserat beat och låter sedan ljudet av vackra stråkar avrunda hela projektet. Det känns cleant.

Om Lamix har kommit närmare sin musikaliska kärna eller om han helt enkelt är en trendmedveten artist är svårt att säga, men resultatet är onekligen spännande. Jag ser fram emot att se honom fortsätta utvecklas som artist, vare sig det handlar om att testa sig fram ännu mer inom olika sounds eller att lägga större fokus på sitt textförfattande. Resan har bara börjat för denna unga artist!

Linn Anglerfjord, Skribent