RECENSION: Lady Gaga – Chromatica

av | jun 1, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Lady Gagas nya album Chromatica är den första skivan på nio år som gör henne rättvisa.

Gaga är tillbaka. Nej, Stephanie Germanotta som står bakom aliaset har inte varit borta, men Lady Gaga har lyst med sin frånvaro. Efter år av otaliga genreflörtar, är hon äntligen tillbaka där hon hör hemma. I den glittriga, medryckande dansmusiken.

Varenda andetag av Gagas varelse är satsat på detta album. Det märks tydligt i allt från det enorma teamet som rekryterats till den påkostade och återigen nytänkande estetiken. Gaga som under de senaste åren har gått från en trendsättare till en trendföljare och släppt medioker musik som gång på gång varit besvikelser för fansen, har nu lyckats hitta en nytändning.

Chromatica är ett lapptäcke av allt det bästa från hennes gångna karriär, badat i pulserande deep house. Här får hennes röst breda ut sig, utan att text eller sound får lida. Kanske är också anledningen till att det kan låta som det gör att Gaga äntligen är genom år av svårigheter. Samarbetet med producenten Bloodpop verkar också ha fört in nytt liv.

Albumet är uppdelat i tre akter av filmisk fantasivärld, separerade av delikat komponerade instrumentala stycken, och är ett konceptalbum i typisk Gaga-anda. Hon sjunger om att överleva övergrepp, psykisk ohälsa, beroende och kändisskap med en euforisk lätthet.

Bäst är tidigare släppta Stupid Love och samarbetet med sydkoreanska gruppen Blackpink på låten Sour Candy. Förutom den lite pajiga duetten Sine From Above med Elton John är alla låtar på albumet hits i sin egen rätt.

Chromatica kan jämföras med Lady Gagas storhetstid under Born This Way. Det känns vågat att säga, men Gaga har faktiskt aldrig varit bättre än nu och det hade jag aldrig väntat mig av ett nytt album.

Författare:
Emma Thimgren, Redaktör

Pin It on Pinterest

Share This