RECENSION: Kvinnorna som formade pophistorien – Anna Charlotta Gunnarson

av | jul 23, 2019 | Artiklar, Framsida Startslider, Mitt musikminne

En revanschfylld bok för de dolda kvinnorna ur musikhistorien som blivit rånade på sina självklara platser i historieböckerna.

Eftersom många kvinnliga artister ofattbart nog verkar ha glömts bort i ihopsättandet av så många musiklexikon har Anna Charlotta Gunnarsson vigt stor del av sitt yrkesliv åt att ge egna platser åt dessa, så även denna gång.

Den faktatunga boken Kvinnorna som formade pophistorien är fullsmockad av exempel om bortglömda kvinnor, men också sidor av enorma artister vi inte fått se. Artister och musiker som gömts undan, raderats ur historien eller reducerats till någons fru. Kvinnor från alla musikaliska arenor, som musiker, fans och tekniker. De som varit en lika stor del av historien som männen, men tydligen inte varit lika självklara att dokumentera eller lyfta fram. Boken är fylld av bedrifter och mod som är så imponerande att man har svårt att förstå hur det kunnat förbises utan de innerligaste av hyllningar.

Gunnarsson berättar också om kvinnor som de manliga skribenterna, som dominerat musikjournalistiken, dömt oviktiga. Hon understryker vikten av representation såväl som i vilka artister som lyfts fram, som bland de som lyfter fram dem. Och att musikjournalister till störst del varit män som i sin tur lyft fram dem som de relaterat till, alltså andra män med liknande bakgrunder.

Lika mycket som det är en upprättelse för kvinnorna som suddats ut är det ett personligt vendetta. Anna Charlotta Gunnarsson tar oss genom de senaste årtiondena genom att fästa upp historien på egna minnen och erfarenheter. Hon skriver om att skämmas för sitt favoritband eller tycka om “fel” musik. Om att inte ha en självklar plats i garagebanden eller rotandes i skivbackarna i musikaffärerna. Om att brist på representation kan göra att man inte känner sig manad att plocka upp ett instrument. Om att känna att musiken är männens domän där man inte hör hemma. Hon sätter ord på saker jag inte insett att jag själv känner igen mig i, och det är lika mycket en lättnad som en sorg. För varje kapitel blir det bara tydligare varför den här boken behövs.

Anna Charlotta Gunnarsson har omsorgsfullt förvaltat dessa kvinnors historier med ett underhållande språk som gör att innehållet inte blir alltför tungt och istället hjälper till att understryka det absurda. Det är så oerhört sorgligt att dessa bragder och kvinnor inte lyfts fram mer, dels för deras egen ära men främst för representationen det hade gett. Konkreta exempel som hade kunnat uppmana fler tjejer att plocka upp den där gitarren, eller få modet att känna att man visst vet vad man pratar om. Att musiken ska vara en värld för alla.

Med boken följer en playlist på Spotify som gör det enkelt att hitta all den musik som nämns i boken. Någon som hade underlättat mer hade kanske varit om bokens kapitel var mer fristående, det kanske hade uppmanat fler att läsa valda delar. Som det är nu flätas kapitlen in i varandra, men så är det ju inte heller ett uppslagsverk.

Visst känns det som att normer inom musikvärlden börjar röra på sig. Och nu när materialet finns här så prydligt sammanställt finns det heller inga ursäkter kvar att inte ta tillvara på det, så jag hoppas att alla musik- och historielärare nyttjar den här boken som undervisningsunderlag. Och att kvinnliga musiker ska få vara just det i första hand framöver, och inte bara sorteras in som kvinnor. Att inte längre vara undantaget, utan att vi inser och lär oss att bejaka att där det finns musik finns det kvinnor i lika stor utsträckning som män.