RECENSION: Kite – Stay Out West 2019

av | aug 10, 2019 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Som ett väckelsemöte – så var Kites spelning på Pustervik.

Att den svenska duon Kite har blivit en hype är inte en underdrift. Bandet har beskrivits som “Sveriges bäst bevarade pophemlighet” och Dagens Nyheter har kallat dem “det bäst man kan uppleva live”. Mina förväntningar är höga för Kites spelning som drar igång sent under fredagsnatten i ett alldeles fullpackat Pustervik.

För de som inte ännu har upptäckt “pophemligheten” Kite så består duon av sångaren Nicklas Stenemo och keyboardisten Christian Berg, som spelar elektronisk musik med influenser från bland annat synthpop och body. De har släppt sex stycken EP:s och släppte nytt senast 2017 (singeln Demons & Shame). Framför allt kännetecknas de av Nicklas Stenemos röst, som är omöjlig att värja sig emot under spelningen.

Det är inte bara Stenemos röst som är omöjlig att värja sig mot, utan själva Kite är en utomordentlig upplevelse. Scenen är beklädd med sju stycken synthar som är pyntade med drömfångare, som om syntharna och musiken ska skydda oss mot mörkret utanför Pustervik. Duon inleder med I Just Wanna Feel, och syntharna, beatet, rösten, ljusshowen, Kite, tar över lokalen och får oss att ja, känna. Stenemo – klädd i träskor, jeans, nättröja och hängslen – är Pusterviks präst på en konsert som känns som ett väckelsemöte. Publiken är som frälst från början till slut.

Med omistlig energi spelar Kite låtar som I Can’t Stand, Count the Days, och mäktiga Demons & Shame. Men höjdpunkten är nog ändå den mer välkända Jonny Boy som får publiken till att knyta sina nävar, såsom Stenemo gör, och det blir en stund av allsång i kyrkan, jag menar, lokalen.

Författare: Saskia Rubensson, Skribent & redaktör
Fotograf: Carolina Mendozza