RECENSION: King Krule – Man Alive!

av | feb 23, 2020 | Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Smärta och svärta på King Krules tredje album, Man Alive!

Man Alive! är Archy Marshalls tredje album under pseudonymen King Krule. Sedan debutalbumet 6 Feet Under the Moon (2013) har han hittat en skara trogna fans med sina poetiska och egendomliga texter som sammanflätas med en ljudbild som kanske närmast beskrivs som progressiv punkjazz. På Man Alive! är han tillbaka i ett ambivalent tillstånd mellan hoppfullhet och hopplöshet. Det är ett kollage av låtar utan tydlig narrativ tråd, utan snarare en samling “snapshots” som sammantaget skapar en abstrakt helhet.

King Krules karaktäristiska råhet är kvar på Man Alive! men till skillnad från hans senaste album, hyllade The Ooz (2017), har King Krule sjunkit några decimeter djupare in i svärtan, tristessen och vreden på ett album som påminner om en orolig feberdröm. Texterna är poetiska och vackra i sitt svårmod, som när Marshall söker någon sorts mening i låten Stoned Again men finner sig själv uttråkad i en cykel av motsättningar: ”I’m Stoned Again/I’m Low Again”.

Albumet är stundtals monotont, med har ändå flera ögonblick som är vackra. Som på Alone, Omen 3 där King Krule tröstande sjunger “Don’t forget you’re not alone”, som blir en blinkning till David Bowies likartade budskap i låten Rock n Roll Suicide. Eller när det mysiga blåsarrangemanget på Underclass blir en hyllning till kärleken, trots att de befinner sig “Under the underclass/Deep in society’s hole”. Eller hela den inledande låten, Cellular, som står ut som albumets starkaste spår med drömlika, distade gitarrer och upproriskt taktfasta trummor.

Med en titel som får mig att tänka på en krigsscen, där en överlevande upphittas och “Man Alive!” utropas. Kanske är det just King Krule som är denna överlevare från livets mörkaste vrår där ljusglimtar ibland hittas, och då lyser ännu starkare i mörkret.

Man Alive! överraskar inte, men den gör inte heller de redan King Krule-invigda fans besvikna.

Saskia Rubensson, Redaktör