RECENSION: Khruangbin – Way Out West 2019

av | aug 10, 2019 | Artiklar, Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Khruangbin är omöjliga att ta ögonen ifrån när de spelar på Linnéscenen.

Khruangbin är trion från Texas som ständigt undflyr någon typ av kategorisering. Musiken är alltigenom instrumental (förutom enstaka ord), och tangerar funk, psykedelika och dub. De för tankarna till spaghettiwestern såväl som Tarantino-soundtrack.

Khruangbin är ovanligt underhållande för att vara ett alltigenom instrumentalt band som bygger hela sin musikaliska värld på bas, gitarr och trummor. Gitarristen Mark Speer och basisten Laura Lee är i fokus; båda har matchande peruker med svart långt hår och lugg och rör sig smidigt som katter över scenen. Det händer egentligen inte mycket alls på scen, utan som mest händelserikt blir det när duon synkar sina nigningar i takt med musiken och skålar med publiken under tystnad.

Ändå gör det inte så mycket. Scenen känns som tagen ur en Tarantino-film, och duon ser ut som två seriefigurer, något overkliga och oemotståndligt coola. Det är svårt att slita blicken från dem och publiken är entusiastisk genom hela spelningen när de gungar i takt till den lunkande basen, taktfasta trummorna och Mark Speers fingertopps-känsliga gitarrspel.

Författare:
Saskia Rubensson, Skribent & redaktör.

Fotograf:
Hilda Arneback, Way Out West

Pin It on Pinterest

Share This