RECENSION: Kendrick Lamar – Way Out West

av | Aug 11, 2018 | Artiklar, Läsvärt, Recensioner

Vid sin återvändo till Way Out West visar Kendrick Lamar att han växt till en artist för den globala scenen och med kvällens längtande publik krävs det inte mycket för att det ska bli en succé.

Efter en kedjeeffekt av försenade konserter gör Kendrick Lamar det bästa för att rätta till tidsschemat. Med kombinationen stor produktion och förkortad förberedelsetid är detta gissningsvis en stressig insats från hip hop-stjärnans team och showen kan rulla igång sådär tio minuter efter utsatt tid.

Kendrick håller inte tillbaka utan startar explosivt i DNA. vilket ger oss det första smakprovet på att våra höga förväntningar kommer att infrias. Kendrick rör sig långsamt och ledigt runt på den stora yta han skapat åt sig själv, där hans liveband är förpassade till sitt eget område på scenen. Det är tydligt att det är Kendrick Lamar och hans musik som är i centrum.

Mer specifikt spelar han på sin återkommande persona Kung Fu Kenny som är speciellt framträdande på DAMN.-albumet. Konserten är löst strukturerad runt tre kapitel var och en berättar om Kung Fu Kennys bakgrund med hjälp av den gigantiska skärm som lyser upp scenen med sina välproducerade videor och animationer. Den nostalgiska neoretro-estetiken för tankarna till klassiska kampsportsfilmer och innehåller såväl kung fu-montage som samhällskritiska pikar kopplade till ämnen som polisvåld och svartas förtryck i USA, ett återkommande tema i världsartistens texter.

”It’s been a long time Gothenburg”, konstaterar Kendrick. Sist var på Way Out West 2013, vars upplaga omslöts av en grafisk profil bestående av färgglada, psykedeliska maneter. Jag vet inte om det är en medveten blinkning, men när han refererar till 2013 års upplaga fylls scenskärmen med just maneter i en liknande stil. Det är kanske ingen omöjlighet då en del av det visuella materialet förutom skräddarsydda videor, även innehåller ut som oinspirerade bildbanksbilder av natur och torde vara lätt att byta ut.

Tidigt i showen river han av en av sina största hits, King Kunta och hitparaden fortsätter såklart med ett urval låtar från DAMN. som ELEMENT. och LOYALTY. Vi bjuds såklart också på spridda musikskurar från good kid, m.A.A.d city som Money Trees, Swimming Pools (Drank) och Bitch, Don’t Kill My Vibe under den stjärnklara natthimlen.

Allt som allt leverar Kendrick Lamar en effektfull, storslagen och väl framförd multimediashow som inte lämnar någonting att sakna för varken inbitna fans eller festivalbesökare som vill bli hänförda av en musikalisk världskraft.

Jonas Hallén, Skribent

Arvid Kraft