RECENSION: Kali Uchis – Sin Miedo (Del Amor Y Otros Demonios) ∞

av | nov 20, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Colombiansk-amerikanska Kali Uchis som tidigare släppt två kritikerrosade album på primärt engelska har nu släppt sitt första album på spanska, Sin Miedo (del Amor y Otros Demonios)

Den första oktober twittrade Kali Uchis ”I dag släpper jag en till låt på spanska som jag vet betyder ännu en dag av besvikelse för mina engelskspråkiga fans som inte vill göra ansträngningen att lyssna på musik på ett språk som de inte förstår”. Kali har sedan sin karriärs start varit kritisk till amerikanernas tveksamhet till att lyssna på spansk musik. Hon har även fått kritik från sina fans i sociala medier när hon började skriva primärt på spanska, något som ledde till att hon gjorde det ännu mer.

Till ett annat fan som besviket skriver att hon ”saknar den gamla Kali” svarar hon ”sluta bete dig som att jag dött bara för att jag gjort ett spanskspråkigt album”. Fanet antyder alltså att Kali blivit någon annan för att hon sjunger på sitt modersmål. Något som säger mycket om Amerikas syn på latinamerikaner och invandrare som ”den andre”. Språkbytet likställer Uchis själv med att starta om som artist.

Att vita amerikaner ser kultur på sitt eget språk som en rättighet, och en nödvändighet för konsumtion, är inget nytt. Men att få sin identitet som tvåspråkig ifrågasatt som om den vore ett eget val är desto mer konstig. ”Jag växte upp tvåspråkig, så det vore oäkta för mig att sjunga helt på spanska eller engelska för det är inte så jag pratar”, säger Uchis i en intervju till The Evening Standard.

Att den här diskussionen finns gör också att amerikanernas känslor diskuteras snarare än själva musiken, så det tänker jag ägna mig åt nu. Faktum är att musiken inte ens är helt på spanska utan språken växlas som de gjort även innan i Kalis musik, dock är spanskan denna gång det huvudsakliga språket. Att den amerikanska publiken verkar ha utelämnat detta faktum är kanske för att det sker så sömlöst. Något som inte alls är konstigt eftersom det som sagt är så hon själv pratar, och inte heller ovanligt i R&B.

Om musiken är obekväm för engelskspråkiga är den desto mer bekväm för Kali. Hennes gamla etablerade sound är inte alls borta, med det har ett helt annat flyt än tidigare och den lever upp på ett helt annat sätt genom att våga ta mer risker. Influenserna från latinamerikansk musik är förhöjda och soundet har mognat.

Kali visar att varken språk eller genrer kan boxa in henne och resultatet blir ett tidlöst album av drömmigt hypnotisk pop och R&B blandat med melankolisk jazz. Uchis lovar ytterligare engelskspråkiga album framöver, men behövs det?

Emma Thimgren, Redaktör