RECENSION: Jonathan Johansson – Scirocco

av | feb 12, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

När Jonathan Johansson gick till arbetsplatsen den 7 april 2017 hade han en idé om hur nästa album skulle se ut. Vid dagens slut hade han en helt annan. Det blev någonting alldeles extra.

De första spadtagen till vad som var tänkt att bli Jonathan Johanssons nästa album togs den 7 april 2017, ett välkänt datum för de flesta. Just eftersom vi känner till detta datum – av onda anledningar – tog den kreativa processen för Scirocco en helt ny riktning. Rahmat Akilov är utan tvekan en bidragande faktor till att albumet har den form det har.

Här går Jonathan Johansson tillbaka till de religiösa rötter som präglade det uppskattade debutalbumet En hand i himlen. Texterna innehåller referenser och terminologi från de tre abrahamitiska religionerna och kanske är det så ångesten bearbetas. Därtill finns italienska inslag som beror på kärleken. De tar sig bland annat uttryck i den lugnare och melodiösa Cosa Nostra Godnatt, vilken är en av plattans bättre låtar. Det är en av de gånger då det känns som mest, kanske för att han koncentrerar sig på familjen han inte vill förlora snarare än världens ondska. Likaså i sista spåret 7 april som är plattans “ground zero”, där oron och rädslan är kännbart påtaglig. Tänker På; Kain & Abel ska av egen utsago ha kommit till i ett försök från Jonathan själv att sammanfatta albumet och förklara dess syfte.

Ljudbilden är som förhandsrapporterna lovat experimentell och bör därför benämnas särskilt. Den försätter lyssnaren i hypnotisk och melankolisk trans av ödesmättad ravekultur som bitvis påminner om Burial. Detta album lämpar sig i hörlurarna på väg hem från en tråkig efterfest vid 04. När mörka och ifrågasättande tankar tillåtits slå rot och det är dags för nattligt grubbel.

Tjockteven & Gnuflocken är ett exempel på där konceptalbumet blir ett psykedeliskt terapisamtal i stream of consciousness -anda. Som ändock hänger samman och handlar om något.

Sammanfattningsvis skulle jag inte kalla Scirocco ett oävet försök att peka ut mänsklighetens skevhet, men det hade gärna fått formuleras elegantare, det är lite väl hårt och svårt. Nog för att jag uppskattar konstnärlig frihet, men texterna är tyvärr inte imponerande. Presidenter, religion, krig och terror har tryckts ner i en mixer och resultatet – en smoothie av mörker – har fått rinna ut och klä textraderna.

Soundet, budskapen och referenserna till diverse tragedier flyter samman och bildar en enda lång mangling av svårlyssnat mörker. Albumet på 50 minuter är matigt och spåren blir svåra att hålla isär, men helheten berör i allra högsta grad och Jonathan Johanssons närvaro blir kvar i ens direkta medvetande ett tag framöver.

Scirocco är det italienska namnet på den vind som från Nordafrika drar upp över Europa och för med sig damm vilket kan missfärga snön i Alperna.

Markus Hällje, Skribent