RECENSION: Joel Alme – Bort bort bort

av | okt 4, 2019 | Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Joel Alme är tillbaka med nya albumet Bort, bort, bort.

Snart fem år har gått sedan senaste albumet Flyktligan släpptes och nya skivan är en direkt fortsättning på förra albumet. Bort, bort, bort är första spåret på skivan med samma namn och det skulle kunna avlösa sista spåret på förra skivan helt utan anmärkning. Samma sound, och mer eller mindre samma text. Men det är svårt att vara kritisk. Låten kan tolkas som en självuppgörelse och textraden ”Du brukar blunda när jag dricker, för att slippa se när det brister i mig” träffar som en kniv i hjärtat.

Joel Alme har återigen lyckats skapa färgstarka texter på teman som klass, relationer och missbruk, som kompletteras med vackra gitarrslingor. Han tar en på en musikalisk resa genom årtionden, med rytmiska 1960-tals-takter i låtar som Hinsan och Kronan, till 2000-talets Håkan Hellströmska vispop, om än i mer avskalad tappning (Dom vet ingenting om oss är som tagen ur Hellströms Ett kolikbarns bekännelser från 2005).

Efter att oavbrutet lyssnat igenom det niospåriga albumet kan jag konstatera att låtarna inte bara spär på min Göteborgsromantik, utan också lyckas få mig att fastna i något slags gränsland mellan nostalgi och melankoli. Som klippt och skuret för en splittrad nittiotalist präglad av tillika klimathot och sociala medier som CD-skivor och Nokia 3310:or.

Att Joel Alme har lämnat engelskan från sina första tre album och istället kör stenhårt på svenska är inte helt banbrytande i samtidens musikklimat. Likt många andra väljer han att satsa på sin svenska publik, och det är utan tvekan där han går hem. Även om låten Always on My Mind på skivan A Master of Ceremonies från 2008 alltid kommer vara en av mina favoriter.

Sara Jones, Skribent