RECENSION: Jireel – Sex Känslor

av | jun 9, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Ett mer sammanhängande sound när Jireel sjunger om kärlek och relationer på nya skivan Sex Känslor.

Fem år har gått sedan Jireel slog in dörren till hiphop-Sverige med debutsingeln Här och Nu. Kort därefter tog han oss med storm med låtar som Cataleya och Snap och har gått från att vara en lovande, talangfull 15-åring till att vara ett självklart namn på A-listan. Han har samarbetat med artister som Fricky, Stor och Hov1 och har mottagit priser på bland annat P3 Guld och Grammisgalan. Nu är han äntligen tillbaka med det nya albumet Sex Känslor.

Sex Känslor tar Jireel med oss på en resa genom en relation och dess olika stadier. Allt ifrån initial attraktion och lust till djupare tankar om förhållanden och uppbrott finns representerade. Jireel fortsätter göra den poppiga trap med inslag av dancehall som han gjort sig känd för, men ändå med en ny nivå av enhetligheten i sitt sound. Den tydliga röda tråden som finns visar på en mognad som jag inte var helt övertygad om fanns där på förra skivan, 18.

Albumet öppnas med tre starka spår, där Chérie kanske är det mest väntade. Låten handlar, föga förvånande, om en brinnande kärlek och var den sista singeln vi fick höra innan skivan släpptes. Den är glad och poppig, och ansluter i min bok direkt till den samling av lättsmälta sommardängor vi tidigare fått från artisten.

På låten Vibes blir temat mer intimt och hör vi en mjukare, mer tillbakalutad produktion. Låtens absoluta höjdpunkt kommer när gästartisten Seedy tar micken. Hans mörka stämma passar här som handen i handsken, och ger låten den där nypan sexighet som en autotunad Jireel kanske inte helt besitter.

Att man ska spara det bästa till sist verkar Jireel ha tagit fasta på när han skapade Sex Känslor. Om albumet hade en stark början så är avslutningen fenomenal, med starka insatser från gästartisterna estraden, Viktor Leksell och Reyn.

Fullkomligt briljant blir det dock först på skivans allra sista spår: Den sommaren. Där Miriam Bryant bidrar med en sårbarhet till låten som jag tror hade varit svår för Jireel att uppnå helt själv, och resultatet blir onekligen gripande. Kanske är det så enkelt att allas vår drottning Miriam Bryant skapar magi av allt hon rör vid, men jag vill ändå hävda att dessa två tillsammans är en särskilt lyckad kombination.

I det stora hela är Sex Känslor en stabil utveckling från Jireels tidigare släpp. Är det något jag saknar på denna skiva så är det dock en mer konsekvent kvalitet på textförfattandet. Då och då upplever jag att vissa av texterna är något mer juvenila än jag hade hoppats höra i detta stadie av hans karriär. Samtidigt påminner jag mig själv om att han faktiskt precis har lämnat sina tonår bakom sig, och att den naivitet som lyser igenom ibland är helt naturlig. Om inget annat talar den ju för Jireels autencitet, och det är jag den sista att underskatta.

Linn Anglerfjord, Skribent