RECENSION: Jens Lekman – Life Will See You Now

av | Feb 17, 2017 | ö, Recensioner

Popmanis Amanda Båmstedt har lyssnat på Jens Lekmans nya album Life Will See You Now och konstaterar att Jens förmåga att berätta ögonblickshistorier fortfarande är oslagbar samtidigt som starka kontraster ibland kan få ett albums olika byggnadsdelar att framträda allt tydligare.

Life Will See You Now är en skiva fylld med kontraster, historier, lager och djup. Taktfasta discobeats kolliderar med texter som sträcker sig bra mycket djupare än ytliga dansgolvsrytmer i en alldeles underbar frontalkrock.

Under åren mellan albumen har Jens Lekman turnerat flitigt runtom i världen och har tidigare släppt det hyllade albumet  Night Falls Over Kortedala och allra senast I Know What Love Isn’t som kom ut 2012 som möjligtvis ett av Sveriges bästa album om hjärtesorg och om att hantera just detta. Men mellan I Know What Love Isn’t och Life Will See You Now har han även hunnit med sitt Postcards projekt och Ghostwriting där Jens skrev låtar baserade på andras personliga berättelser och historier.

Att Jens Lekman är en historieberättare av rang är bara att konstatera när en klickar på play, för vem skulle annars inleda en låt med “A Mormon missionary walks trough Vasa Alleén”?. Det finns alltid finess och djup i även de mest vardagliga små berättelser han delar med sig av. När det kommer till textinnehållet hos Life Will See You Now förstår en dock ganska så snabbt att det inte alltid rör sig om helt lätta ämnen. Livet gör sig påmint i högsta grad i form av existentiella frågor och en 3D printad tumör och texterna och musiken står i stark kontrast till varandra. De tunga ämnena som Jens sjunger om möter musikslingor som ter sig mer elektroniska än Jens tidigare alster, det är sound som andas soul och funk, fyllda till bredden med hopp vilket gör att både texten och musiken framträder allt tydligare. Även omslaget, skapat av Klara Wiksten sticker ut och är bra mycket råare i sitt konstnärliga uttryck än om en jämför med Jens tidigare albumomslag som hållit sig inom ett mer stilrent och designat spektrum. Utifrån detta kan en, med risk för att låta på gränsen till pretentiös, säga att albumet blir som en fin liten bit av livet självt, med dess komplexa karaktär, oväntade vändningar, bottnar och djup som återfinns hela vägen från albumkonsten till låttexterna.

What’s That Perfume That You Wear? var den första singeln som släpptes inför albumreleasen och det är bara att konstatera att det är en av 2017 hittills charmigaste låtar. Texten där Jens radar upp en förnimmelse av olika parfymingredienser till rytmiska musik och kalypsodisco gör det nästintill omöjligt att sitta still. Det blir Lekmanskt, välskräddat och slagkraftigt. Det är även då jag tycker som mest om låtar, album, eller musik i allmänhet, när de olika djupen tillåts samexistera och vara mångfacetterade och när lyssnaren får små belöningar i form av små upptäckter samtidigt som en lyssnar.

Rent musikaliskt är Life Will See You Now en glad platta, musiken är mer uppåt än vad en hittills har fått höra från Jens och en skulle kunna stanna där vid de svängande tonerna, men Jens låtar är aldrig bara taktfasta och dansvänliga beats. Hans texter är som små polaroidfoton tagna av vardagsberättelser och små ögonblick där sårbarhet och rädslor får samsas med kärlek och eufori. Detta illustreras även i  How We Met, The Long Version som är en dansant albumpärla med en driven sammanslagning av soul, funk och disco där Jens berättar om hur en relation inleds med att han lånar en bass guitar, inte för att han behövde låna en, men för att han ville börja någonstans men inte riktigt visste hur.

Life Will See You Now är ett ärligt album. Livets skavanker och väggupp lämnas inte utanför historieberättandet och det är något fint med personer som inte behöver försköna och förbättra eller ställa sig bredbent för att ilsket slå på sin elgitarr för att få fram sina historier, även om det stundtals säkerligen också har sin charm. Jens Lekman visar att 2017 kanske kan bli bra ändå, i alla fall musikaliskt och visar på att de ju aldrig skadar att kombinera disco och funk med texter som bland annat handlar om ett 3D-printat tumör. Kanske är det dock bara Jens som kan lyckas så bra med att göra just detta, att inte lämna lyssnaren helt utan hopp om att kommer lösa sig tillslut.