RECENSION: IDLES – Ultra Mono

av | sep 27, 2020 | Artiklar, Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Det brittiska punkbandet IDLES släpper sitt tredje album Ultra Mono som fokuserar på relevanta och viktiga teman såsom inkludering, ojämlikhet mellan könen och giftig maskulinitet.

IDLES har tidigare lyckats väcka liv i den klassiska britt-punkens sanna karaktär. Deras senaste album Joy as an Act of Resistance blev utnämnd till ett av de bäst recenserade rockalbumen år 2018 och fick placering på topp 5 listan i den officiella UK albumlistan. Nu är bandet återigen aktuella med sitt tredje album Ultra Mono som inkluderar de tidigare släppta singlarna Grounds och Model Village.

– Vi ville skriva en låt som förkroppsligade ens självförtroende, och som gav oss självförtroende – en motsats till allt tvivel som vi har byggt upp från allt ljud som vi med lätthet tar in. Vi ville skapa ljudet av våra hjärtans marscherande rhythm, beväpnad med en tryckluftsborr och ett leende. Vi ville skapa ljudet från startandet av våra motorer, förklarar frontmannen Joe Talbot om låten Grounds.

I jämförelse med deras tidigare verk fokuserar det nya albumet på ett flertal olika teman såsom inkludering, ojämlikhet mellan könen, gemenskap och giftig maskulinitet. Dessa principer är ljudet av IDLES som går in i en strid för att uttrycka sin fulla tankegång om deras existerande världsbild. Låtarnas inspirerande kontext går att härstamma till klassiska brittiska punkband såsom Sex Pistols och även moderna band såsom Shame.

Albumet inleds med en hård och oväntad inledning på låten War där vi får smaka på modern britt-punk och alternativ rock i kombinerad tappning. Ljudet går sedan väldigt upp och ner där vi får lugnare tempo i låten Grounds som sedan återigen övergår till hårdare punk-rock och därefter till ett lugnt piano solo intro i låten Kill them with Kindness där lugnet nästan skiftar sig till ljudet av kaos.

I låten Reigns skapas en rytm som går att likställas med ett högt pulserande hjärta som påverkar lyssnaren vars egna rytm påverkas av låten. Bandets intensiva och djupgående budskap framkommer med konstnärligt utförande där den underliggande ytan av vår existerande värld reflekteras mot oss.

Whilliam Lindroth, Skribent