RECENSION: I Break Horses – Warnings

av | maj 10, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Mörkt, melankoliskt och trollbindande när I Break Horses är tillbaka med sitt nya album Warnings.

“You’re my sweet death engine” sjunger svenska I Break Horses på låten Death Engine från nya albumet Warnings. Texten ter sig som en öm men sorgsam beskrivning av omvärlden, och texten speglar också albumtiteln som ska antyda den ofta alarmistiska tid vi nu lever i. Med vackra och tunga synthar dras lyssnaren in i I Break Horses melankoliska men också hypnotiska universum, där varje låt blir delar i ett pärlband av varningssignaler.

Senaste vi hörde I Break Horses var på albumet Chiaroscuro (2014), och dessförinnan på debutalbumet Hearts (2011). En hel del är sig likt. Även om I Break Horses har utvecklats och blivit några nyanser mörkare, finns det karaktäristiska I Break Horses-soundet kvar med Maria Lindéns vackra och nästan släpiga röst som lägger sig över 80-talsklingande synthmattor. Albumets inledande låt, Turn, sätter tonen med storartade synthar och stråkar därtill. Låten är nio minuter lång och uppmanar liksom lyssnaren att tillåta sig sjunka in i albumets säregna musikvärld.

I Break Horses har i min mening redan sedan debuten haft en särskild förmåga att skapa en sorts filmisk stämning i sin musik. Lekfulla Neon Lights hade kunnat platsa i en 80-talsrulle där protagonisten kör igenom stadens neonljus med bilrutan nedvevad och med världen liggande framför en. Vackra Death Engine får mig att tänka på de många filmiska kärlekspar som är dömda till olycklig kärlek.

Det filmiska anslaget blir särskilt tydligt på Warnings där arbetsprocessen också ska ha byggt på att låtarna skrevs med inspiration från olika filmscener. Så ter sig albumet också filmiskt när tre instrumentala spår blir likt sceniska övergångar genom albumet. Här är det inte fråga om direkta “hit-låtar”, utan det är genom albumets helhet som upplevelsen blir som starkast.

Stundtals förlorar I Break Horses sitt hypnotiska grepp under låtar som blir mer bakgrundsmusik och färdsträcka än en helgjuten upplevelse (avslutande Depression Tourist är en sådan). Trots det är Warnings ett förtrollande och trolskt album. Det är ett soundtrack till en kriskantad tid, men albumet känns samtidigt tröstrikt när melankolin blir ett sorts katharsis genom I Break Horses pulserande och vackra ljudlandskap.

Läs även vår intervju med I Break Horses här.

Saskia Rubensson, Redaktör