RECENSION: Hurula – Varje ensam natt

av | Jan 18, 2018 | Ny musik, Recensioner

Nära två år efter sista skivan släpper Hurula fyrspårs EP:n Oss är allt. För de flesta finns bara ett spår tillgängligt, på Spotify, men kommer en över vinylen hittar så en fyra låtar med ett kallt elektroniskt sound ackompanjerat av välskrivna texter om kärlek.

Har en gått på en Hurulakonsert så märker en snabbt att där är varmt och trångt, och att en främst trängs med män. De vill alla stå längst fram – precis som jag själv ­– men ofta gärna utan att ha stått där i idog väntan innan konserten. Den som en själv utstått, och som gör en extra irriterad när en får en skumpande arm rakt i örat eller när någon armbågar en i revbenet för att komma ännu längre fram, trots att det framför bara finns kravallstaket.

Detta är visserligen inget unikt med just Hurulas spelningar, på nästan alla jag går på trängs jag med män. Men, jag måste ändå säga att mitt i all denna irritation så blir jag ändå uppiggad att så många män vill stå nära varandra och sjunga med i texter om kärlek.

För till stor del handlar Hurulas låtar om kärlek, tvåsamhet och utanförskapet från sagda gemenskap. Så är också fallet kanske mer än någonsin med Hurulas nya EP Oss är allt. Vilket titeln också avslöjar. En kanske kunde tänka sig att oss skulle handla om en annan typ av gemenskap, tillexempel arbetarna eller dylikt som i sann punkanda vill skapa en förändring och sparka uppåt. Men när en hör skivans inledande textrader ”Oss är allt jag sjunger om/hör grannar säga ’jag hatar dom’” märks det tydligt att det är en romantisk gemenskap det handlar om.

Visst kan en i raderna också ana andra sorters utanförskap, smuts och marginalisering, som i skivans andra spår Du ville aldrig till himmelen som handlar om en människa på gränsen, ”klart hon drogar sig bort”. Trots detta är EP:en lika politisk som förra albumet, där tillexempel spåret Sand var tydligt samhällskritiskt.

Störst likhet med föregående album bär Din och min och sanningen som känns som en förlängning, inte minst med tanke på gitarrsoundet, av Undergången med dig. Överlag är ljudbilden för EP:n väldigt elektroniskt. Visst har det varit tydliga elgitarrer på tidigare skivor också men här låter de lite kallare, lite mer futuristiska, lite rymdigare, fint inramat med starka trummor och basslingor.

Totalt handlar Oss är allt om snudd på 17 minuters distade gitarrer och romantiska texter, där den enligt mig bästa låten är den enda som nu finns tillgänglig på Spotify. Medan de övriga tre enbart finns på den fysiska vinylen så fick låten Varje ensam natt ett digitalt släpp, något de resterande säkert också kan se fram emot. Låten är väl värd att spela om och om igen, och känns precis som den typ av låt det kommer trängas och skrikas med till när Hurula, förhoppningsvis snart, ger sig ut på turné igen.

Artist: Hurula
Album/EP: Oss är allt
Skivbolag: Universal Music