RECENSION: Hot Chip – A Bath Full of Ecstasy

av | jun 21, 2019 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Lekfullt, modernt och mångbottnat. Så beskrivs nog enklast Hot Chips nya album A Bath Full of Ecstasy. På ett moget och inspirerat sätt leker de med begreppet pop och låter musiken flyta mellan inspirationer från helt skilda håll.

För mig är Hot Chip synonymt med Alexis Taylors underfundiga texter och den eklektiska ljudbilden som alltid funnits där. Även denna gång känner jag igen komponenterna men det är något som känns annorlunda. Kanske är det att de denna gång arbetat med den legendariske Philippe Zdar, som är mannen bakom bland annat Phoenix sound. Jag tycker mig kunna ana en hint av det franska elektroniska sound som finns hos allt gjort på den sidan engelska kanalen. Kanske är det för att jag vet om att Zdar varit inblandad, kanske ligger det något i det.

Det finns något för alla typer av Hot Chip-fans på A Bath Full of Ecstasy. Gillar du det dansanta kommer du garanterat fastna för Hungry Child, Spell eller Positive. Uppskattar du Hot Chips stiltypiska udda poplåtar är det nog Echo eller titelspåret A Bath Full of Ecstasy som kommer dra till sig din uppmärksamhet. Den sistnämnda är en fluffig och subtil kärlekslåt, vilket känns helt i linje med bandets image. Det är ett rakt igenom varmt och jordnära album som känns precis lika moget och vuxen som deras publik är.

De avslutande spåren Clear Blue Skies och No God låter bandet ta ut svängarna på sin mer experimentella sida. Clear Blue Skies känns nästan som en hommage till det tidiga Kraftwerk och krauten med sitt suggestiva beat och upplyftande melodier. Det är precis då Hot Chip briljerar som mest. De ger oss ett unikt sound utan att lämna det som vi ser som pop, och fortsätter att tänja på gränsen för vad som är elektroniskt och vad som är organiskt.

A Bath Full of Ecstasy är inget stilbildande album på något sätt. Det är fortsättningen i en lång rad av album som definierar vad Hot Chip är. Den som redan är inlyssnad på bandet kommer garanterat att känna igen sig och uppskatta de nya finesser som de lagt sig till med. Ni andra kanske behöver plocka upp tråden ett par album tidigare för att verkligen kunna se nyanserna i vad som förmodligen är Englands mest välslipade elektroniska popband.

Erik Magnusson, Skribent