RECENSION: Henning – Galileo

av | Feb 4, 2018 | Ny musik, Recensioner

När Henning släpper sitt debutalbum Galileo blir det Dire Straits på göteborgska.

Henning, som tidigare turnerat med artister som Maja Gödicke och Lill-Babs, debuterar som soloartist med skivan Galileo. Skivan inleds med en gitarrslinga som får en att tro att Mark Knopfler dött och återuppstått i Hennings kropp. Nu är ju så inte fallet då Mark Knopfler på alla sätt och vis är vid liv, men det går inte att komma ifrån, detta är Dire Straits på göteborgska.

Jag föreställer mig att de som för 40 år sedan först köpte Dire Stratis självbetitlade debutalbum blev lika förtjusta när den första låten Down to the waterline verkligen kommer igång 55 sekunder in i låten, som jag nu blir av Hennings första låt Som en tjuv – bara att jag nu slipper vänta 50 sekunder innan det går igång.

Ett moln eller två, må vara fin, men bryter för mycket mot skivans övriga ljudbild, med sitt Lars Winnerbäck-liknande gitarrplockande och sin lågmälda ton. Texten är fin, och det är inte det att den är en sämre låt, men den känns lite som när Kiss klämde in den pianorika stämsångsballaden BethDestroyer-skivan. Tack och lov följs den av titelspåret, och den i min åsikt allra bästa låten; Galileo.

Galileo är ett fantastiskt spår, och kanske extra doppad i den Knopfler-influerade grytan. Texten är handlar om 1500-tals vetenskapsmannen Galileo Galilei, hans betydelse för astronomi men den är också en ögonblicksbild från en hamnstad.

Av de totalt nio låtarna tycker jag även att singeln Shangri-la sticker ut särskilt, och att den var ett smart val att ta som andra släpp, då den väl ringar in tonen för skivan. Men också Konfucius intresserar mig, med sin lite mer countryaktiga ton, och med en text där i alla fall en del är en översättning, eller åtminstone starkt inspirerad av Paul Simons Slip Sliding Away. “She said a good day ain’t got no rain/She said a bad day is when I lay in bed/and think about what might have been” blir med Hennings ord till “På en bra dag får vi inget regn/På en sämre stannar jag i min säng/Och väntar på att nåt ska ske”.

Att Hennings röst starkt påminner om Bo Sundströms kanske också är värt att nämnas, eller kanske inte. I stora drag är det trots allt en fantastisk skiva, hur unik den är eller vad den starkt inspirerats av förändrar inte detta. På de få dagar den funnits tillgänglig har jag lyssnat på den säkert 20 gånger redan, skickat Spotifylänkar till minst en handfull vänner eller tvingat kompisar att lyssna på den på fest. För när en hör något så här bra, så vill en gärna att alla ska lyssna med en.

Värt att anmärka är också att detta är ytterligare ett strålande släpp från skivbolaget Gaphals, som på ett knappt decennium från start knutit till sig starka namn som Slowgold, Vånna inget och Asta kask.

Artist: Henning
Titel: Gallileo
Releasedatum: 26 januari 2018