RECENSION: Hayley Williams – Petals For Armor I

av | feb 9, 2020 | Artiklar, Recensioner

En överraskande stark debut från Paramore-frontaren, som separerat sitt sound helt från bandet och hittat sig själv.

Paramore släppte senast musik 2017. Det identitetskrisande albumet After Laughter som var ett tvärt kast från bandets tidigare punkpop och lät betydligt mer dansant, hela vägen åt new wave och funk. Paramore verkar ha tappat fotfästet och det var längesedan de befann sig i sina glansdagar. Nu släpper bandets frontperson Hayley Williams egen musik, och såhär i efterhand känns After Laughter som ett första steg för Hayley att hitta sitt eget sound.

EP:n Petals For Armor I har fått numrering just för att det väntas ett antal EP:s som kommer samlas ihop till ett album som släpps 8 maj. Den nya musiken bär inga spår av Paramore, och tur är väl det. Hayleys röst känns inte alls igen, det är som att hon hittat ett nytt sätt att sjunga. Musiken kommer nog inte tilltala Paramore-publiken mer än pliktskyldigt, men för mig som bara haft ena foten i den fandomen fungerar det utmärkt. Det här är det mest intressanta jag hört från Hayley Williams.

Paramore är just nu på paus efter att konflikter nästan ledde till att bandet splittrades. Bandets basist lämnade för ett tag sedan och Hayley sjönk ner i en depression, känslor hon bara kunde uttrycka i egen musik. Här får hon plats att breda ut sig och spelar också flera av instrumenten själv, något hon inte haft utrymme att göra i Paramore. Hon har dock inte helt separerat projekten, Taylor York som är Paramores gitarrist har producerat och både han och bandets nya basist har bidragit till textförfattandet.

Petals For Armor I går Williams från ilska, till sorg, till frihet, till lust. Musiken kan närmast beskrivas som art pop, både våghalsig och experimentell, såväl i instrumentation som i text. Ett organiserat kaos. Namnet på EP:n kommer från att Hayley menar att “the best way for me to protect myself is to be vulnerable”. Hon har sagt att vi på EP:n får se en ny sida av henne, en sida hon själv inte visste existerade, och så känns det verkligen. Den här musiken har väntat länge på att få komma ut.

Emma Thimgren, Redaktör