RECENSION: Hanne Mjøen – by:Larm 2019

av | mar 2, 2019 | Ny musik, Recensioner

Strålande, effektfullt och helt enkelt oklanderligt när Hanne Mjøen står på by:Larms scen med sin elektrognistrande pop.

Det finns alltför många artister som inte lyckas ta med sig elektronisk musik från studion till scenen på ett sätt som gör musiken rättvisa. Hur välproducerat det än är, blir det lätt tråkigt om du mer eller mindre bara trycker på play och ställer dig vid micken.

Så är inte fallet med norska EDM-pop-stjärnskottet Hanne Mjøen. En energi och total klarhet strålar ut från scenen, både bildligt och bokstavligt. Musiken som hon framför tillsammans med sin trummis och keyboardist ackompanjeras av en skinande ljusshow. LED-stänger är arrangerade i lysande geometriska konstruktioner som följer musikens minsta vink. Det tar Hanne Mjøens framträdande på Ingensteds lilla scen till nästa nivå och skapar stora förhoppningar kring hur effektfullt det kommer bli när hon växt sig ännu större, någonting som onekligen kommer att ske snabbt och snart.

För redan i den här fullpackade lokalen har hon en publik som gärna sjunger med i de många melodiösa refrängerna och sedan skriker efter mer. Jag kan inte hjälpa att tycka att det är en kontrast till AMWIN på samma scen ett dygn tidigare, en skandinavisk popkollega till Mjøen som jag hoppas kan levla upp sin show till liknande nivåer i framtiden. Men konkurrensen mellan alla krockande spelningar på by:Larm är hård, och det är lätt att falla offer för de många samtida akterna.

Det som gör detta till ett så oklanderligt framträdande är allt det extroverta uttryck som utstrålas från både ljud och ljus och att det matchar Hanne Mjøens egen energi på scen. Hon gör det mesta av sin elektronignistrande pop, visar vad hon går för och skapar stora förväntningar för framtiden.

Jonas Hallén, Skribent

Adam Louli