RECENSION: Hanna-Linnea Rengfors – Candy

av | nov 4, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Var går gränsen mellan förälskelse och besatthet? I Hanna-Linnea Rengfors debutroman Candy suddas gränserna ut i en berättelse om stalking.

Stalking. Vi känner igen fenomenets olika sidor från skandaler med artister som Björk – vars stalker skickade en brevbomb och senare tog sitt liv – till Agnetha Fältskog – som så småningom ska ha blivit ihop med sin stalker. Tematiken är central i Candy, där huvudpersonen Janni blir besatt av musikern Sasha och där vi får följa hennes berättelse när en journalist/stalker vill intervjua henne för en förmodad biografi om Sasha.

Janni har ett välfungerande liv, i alla fall utåt sett, men besattheten av Sasha är en ständigt tickande bomb. Vad som börjar som en vanlig tonårsförälskelse utvecklar sig snart till en abnorm fixering där Janni släpper allt i sitt liv så fort Sasha hör av sig. Hon blir fullkomligt passiv och väntar i år för att han ska höra av sig, för att därefter försvinna igen: “Tid gör något med väntan. Det blir ett normaltillstånd. Nästan som att inte vänta alls. En inaktivering.”

Janni verkar ensam även om hon är omgiven av sin regnbågsfamilj med partners och barn. Dessa karaktärer är skissartade och skildras inte särskilt utförligt, kanske för att det är också så Janni upplever dem? Likartat beskrivs också Sasha, artisten, som visserligen är vacker och begåvad, men vars person vi endast ser utifrån Sashas blinda ögon där Sasha aldrig blir mer än ett föremål för längtan. Han är en skönsjungande bohem som trollbinder kvinnorna omkring honom, men som vägrar ta ansvar för de emotionella konsekvenserna.

Den enda karaktär som är mer avig och komplex i Jannis omgivning är hunden, Candy, som bär namn efter låten Some candy talking av bandet The Jesus and Mary Chain. Hundens våldsamma tendenser påminner också om Janni, eftersom hon liksom Candy accepteras av sin regnbågsfamilj liksom på nåder: “Kelly hade förklarat överdrivet noga hur omöjligt det är att skaffa adoptionsfamlij åt en hund med våldshandlingar bakom sig, att vi helt enkelt är Candys sista chans. ‘Vi hoppas ju alla att det ska gå bra för Candy. Att hon ska vänja sig vid att leva med oss.’”

Hanna-Linnea Rengfors ger stalkern en trovärdighet och förståelse, även om det romanen igenom är tydligt att Janni går alltför långt när förälskelsen glider över till manisk besatthet. Candy är en roman som är både fascinerande och frånstötande. Med en känsla för tempo och lätthet i språket är det en fin debut, om än med avsaknaden av fler fördjupade karaktärsskildringar.

Efter att ha läst romanen kommer jag att tänka på Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande. Janni är som en mer desperat och betydligt farligare Ester och jag vill inget annat än att skaka om henne, få henne att skärpa sig, radera Sashas nummer och börja om.

Författare: Saskia Rubensson, Redaktör
Fotografi: Tove Freij