RECENSION: Hanna Järver – tusen täta lögner in

av | sep 25, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Med debutalbumet So Long i ryggen är syntpoparen Hanna Järver återigen aktuell med uppföljaren tusen täta lögner in. En råare och mer lågmäld platta, där skildringar av vardagsrealism och skoningslösa one-liners står i centrum.

”Basket, ett live-at friluftsliv, funktionskläder och espresso martinis. Landsställen, köksöar, dubbelliv å gud come on…”, sjunger Örebroartisten melankoliskt målande på introspåret apocalypse.

De narrativa texterna är ett övergripande tema på skivan och Hanna Järver återger vasst alldagliga skeenden. Om bänken i parken, McDonalds hela veckan och sista gången längs Norrmälarstrand. Det karaktäristiska, nostalgiska 80-talspop-soundet återfinns även i låtar som kalmar slott, med ett Stranger Things-liknande intro.

Uttjatade jämförelser med en punkig V*ronica M*ggio går givetvis att dra, men popfenomenet Hanna Järver är större än det. Soundet står mer än stabilt på egna ben, utan sparka in öppna dörrar-hopkopplingar. Det hårda och avtrubbade möter det sorglösa och uppsluppna. Liksom narrativet är maktlöshet en annan av albumets röda trådar, vilket står i kontrast till de fyra medföljande musikvideos som snarare handlar om att återta kontrollen. I videon till h e l v e t e återger Hanna Järver tillsammans med Simon Fored ett destruktivt kärlekspar, vars våldsamma passion går överstyr och mynnar ut i blod och död.

”Jag har verkligen gått all in skräckfilm på den här skivan, både med mina videos och pressbilder. Kanske är det delvis för att avdramatisera det som skildras på den en aning. Å andra sidan kan det ju rent emotionellt kännas ungefär som att bli mördad i en splatterfilm när ett förhållande är slut”, säger Hanna Järver i ett pressmeddelande.

Författare:
Matilda Rånge, Skribent

Pin It on Pinterest

Share This