RECENSION: Hanna Järver – So Long

av | Apr 13, 2018 | Ny musik, Recensioner

Efter hyllade singlar som Alabamatröjan och två EPs har Hanna Järver äntligen släppt sitt debutalbum So Long. På nya albumet presenterar hon alster som tar med lyssnaren på en resa genom scener ur hennes liv vilket hon klockrent porträtterar genom sitt ärliga textförfattande.

2013 släppte Hanna Järver sin debut-EP Smutsen, en EP som skulle sätta grunden för en nästintill spikrak musikkarriär. Att Hanna tidigt blev uppmärksammad och hyllad för sin musik kan bero på många saker. Min relation till Järvers alster har alltid varit en känsla av igenkänning. Hon har genom sin musik lyckats sätta fingret på känslor av rastlöshet och osäkerhet på ett sätt som har gjort att en har förstått att en inte är ensam om att känna på det viset.

Så, nu har debutalbumet äntligen landat och på albumet So Long räds inte Hanna Järver för att berätta. Under årsskiftet släppte hon singlarna Manna Manna och Jälva 80-tal som tidigt satte tonen för albumets ljudbild. En får följa med henne på resa tillbaka i tiden, där hon berättar små berättelser om olika skeenden som format henne till den hon är i dag. Albumet börjar med spåret 06:45 som är ett femtio sekunder lång instrumentalt alster och avslutas med Nu är du Göteborg. Den första textbaserade låten på albumet är Bara Få Va Enkel. En låt som för tankarna tillbaka till en skoltid som kantades av tonårskärlek och som förkroppsligar en längtan efter det enkla och okomplicerade.

Spåren La Neta och Jävla 80-tal är en rak käftsmäll riktad till alla de som tror att de vet bättre. De där personerna som vill berätta hur livet är och kommer att bli utan att en frågar om det. Textraden Alla tror sig veta, dom verkar fatta vad det handlar om från La Neta sätter fingret på viljan av att en bara vill leva livet. Att en bara vill leva utan konsekvenstänk och inte bry sig ifall ens aktioner kommer att ha någon betydelse något i framtiden. En liknande känsla infinner sig på den tidigare släppa singeln Jävla 80-tal där en av textraderna lyder Jag må vara ung och tyst men när jag säger, säger jag vad jag menar. Dessa ord blir det för mig en tydlig markering som pekar på hur en ibland inte känner att ens röst blir hörd – trots att en skriker.

Det enda samarbetet på skivan kommer i form av låten Stannar hela helgen som hon gör tillsammans med Johannes Räihä. Deras röster samspelar på ett enormt fint sätt och med den genomarbetade ljudbilden på låten skapas en av de bästa låtarna på albumet. Om en jämför ljudlandskapet på detta spår med de andra låtarna på albumet sticker spåren ut då den ger sken av att inspirationskällorna till låten bottnar i ett äldre sound. Detta till skillnad mot resterande låtar som en kan ana bottnar i betydligt modernare ljudbilder.

En vill ha nått, en vill inte. Skivans starkaste spår är skivans sista spår Nu är du Göteborg. Den knyter an till tidigare teman som hjärtesorg och osäkerhet inför framtiden utan att kännas upprepande. Hon fångar känslan av att en ofrivilligt får låta en relation ta slut för att ens känslor inte är desamma som de var. Att hon, till synes utan problem, kan sätta fingret på hur det känns att inte dela samma känslor till ens partner som en gjorde förut är nästan orättvist. Hanna gör återigen det hon gör bäst, hon tar svåra känslor och gör om dem till ord.

So Long känns som en exklusiv inblick i hennes innersta. En privat inblick och som helst inte delas med så många. Det är en ynnest att bli inbjuden in i Hanna Järvers tankar och känsloliv, och som lyssnare är det uppenbart att hon inte räds för vad texterna skapar för reaktion hos de som lyssnar. Det känns snarare som att texterna är skrivna som en bearbetning av det förgångna och att vi som lyssnare bara har turen att hon väljer att släppa dem. Hanna skriver inte musik för att allmänheten, vi ska bara vara lyckliga över att hon väljer att dela den med oss.

Artist: Hanna Järver
Titel: So Long
Releasedatum: 13 april  2018