RECENSION: Halsey – Manic

av | jan 17, 2020 | Artiklar, Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Halseys geni kan inte understrykas nog i hennes feministiska opus där hon slår sig ur sin gamla cool girl-persona i en explosion av genrer och referenser.

“My brain broke trying to figure out what genre this was” är toppkommentaren på Youtube under videon till albumets sjätte singel You Should Be Sad, och det sammanfattar det hela rätt bra. Just därför tar det också ett par lyssningar innan man är bekväm i musiken. Men det om något visar det unika i Halseys musik, för det finns på något sätt en röd tråd genom allt ändå. Musiken hon gör har inte existerat innan.

Halseys tidigare musik tangerade house och RnB, men den gitarrtunga Manic andas 90-tals art pop, country och kanske mest förvånande alternativ rock, som i 3AM. Produktionen är mycket mer tillbakadragen och riktiga instrument har fått ersätta det datorgjorda. Hennes textförfattande och melodier har också nått nya nivåer, som i den mästerliga Graveyard. Albumet gästas av artister från helt spridda genrer; Alanis Morisette, Dominic Fike samt Suga och BTS. Men de låtarna hamnar i skymundan bredvid de andra.

Inte mycket av Halseys genomslagshit Closer är kvar i hennes sound, men om det behövdes sägas rakt ut är det ju bara positivt att slippa bli förknippad med The Chainsmokers. Manic är verkligen inte en kommersiell skiva, vilket gör mig oerhört glad. Den tar omvägar, vill aldrig slå sig till ro och visar en mångsidighet som inte kan hittas hos många.

Manic är lika mycket ett konceptalbum som de två första skivorna Badlands och Hopeless Fountain Kingdom, men mycket mer personlig. Den har fått namnet Manic eftersom den skrevs under en manisk period. Istället för att skapa karaktärer och placera riktiga situationer i fiktiva liv som tidigare så har hon vänt allt inåt vilket resulterar i det mest introspektiva hon gjort hittills.

Albumet innehåller, förutom ett ljudklipp ur skräckfilmen Jennifer’s Body om förgängligheten i relationer men killar, också flera referenser till Clementine Kruczynski från filmen Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Alla tydligt riktade mot exet G-Easys hals. “I basically built my whole personality off of Clementine”, säger Halsey till Rolling Stone. En låt på skivan har fått namnet Clementine, medan första låten avslutas med ett citat ur filmen:

”Too many guys think I’m a concept, or I complete them, or I’m gonna make them alive. But I’m just a fucked-up girl who’s looking for my own peace of mind; don’t assign me yours”, säger Clementine. Halsey har lämnat den tunga självdestruktiviteten och är inne i en helt ny musikalisk fas.

Emma Thimgren, Skribent & Redaktör