RECENSION: Haim – Women In Music Part III

av | jun 28, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Haim tar sitt sound till en ny nivå på sitt nya träffsäkra album Women In Music Part III, som både är mer personligt och experimentellt än innan.

Systrarna i Haim blir mer och mer varma i kläderna. På Women In Music Part III känns det som att de släppt alla regler och förväntningar som finns, särskilt på kvinnliga musiker, att leverera det publiken vill. Det märks inte minst på albumets syrliga titel, en kommentar på den ständiga frågan hur det är att vara kvinna i musikbranschen. Att alltid definieras av sitt kön.

Det är mycket som hänt med Haims musik på tre år, då de senast släppte ett album. De har allt mer nischat in sig i ett helt unikt sound. Men så är det nog också för de svårigheter som bandet gått igenom de senaste åren, däribland dödsfall, sjukdomsbesked och depression. Här har de vält ut alla sina trauman över hela albumet, och skyggar inte tillbaka från något, vilket gör albumet till deras mest personliga hittills.

WIMP är deras längsta album hittills på bjussiga 16 låtar, som inte alls känns som ett överflöd. Det dansar genom genrer med en naturlig lätthet. Överlag är det betydligt mer jazzigt än det någonsin varit, men lutar också mer åt rock och folkmusik. Det mesta har en doft av 70-tal med starka influenser av Stevie Nicks.

Instrumenten får också ta större plats, och än mer ju längre in i albumet man kommer, med betydligt fler instrumentala partier. Snyggast är de böljande gitarrerna på FUBT eller de råa Velvet Underground-inspirerade gitarrerna i Man From The Magazine.

Women In Music Part III är soundtracket till sommaren vi aldrig fick 2020. Det känns mer som de själva än innan och musiken har fått en ny själ. Inget urholkat mallande av ytliga hitlåtar, utan sårbart organiskt. Haim blir bara allt mer odödliga, och har aldrig varit såhär bra innan.

Författare:
Emma Thimgren, Redaktör

Pin It on Pinterest

Share This