RECENSION: Gorillaz – Song Machine, Season One: Strange Timez

av | okt 25, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Gorillaz fortsätter att återuppfinna ett sound som ingen annan kommit i närheten av.

Det känns helt rätt i tiden att världens största virtuella band släpper nytt. Damon Albarn och Jamie Hewlett, eller Gorillaz som vi känner dem bättre som, har kopplat ihop några av vår tids mest etablerade artister med deras digitala alter egon. Från klassiker som Elton John och Beck till mer moderna Unknown Mortal Orchestra, Skepta och ScHoolboy Q. Det är ett imponerande spann av genres och artister som möter varandra i ett omisskännligt sound.

Song Machine är ett audiovisuellt koncept som bandet utvecklat specifikt för att göra samarbeten med andra artister i deras delvis fiktiva Kong Studios. Dessutom livesänds konserter från studion till olika världsdelar under två dagar i december. Samtidigt kan man köpa skivan med möjlighet att förboka biljetter till deras kommande turné under 2021. Kan det vara årets bästa lösning på konsertsituationen?

Själva innehållet är en hissnande resa från discodoftande pop till dundrande beats och trummaskinsbas. Albarn och Hewlett visar verkligen att Gorillaz sound går att applicera på och kombinera med nästan vilken artist som helst. Soundet glider hela tiden mot en soulig självbild som går att spåra till projektets begynnelse. Den flerspråkiga klagosången Désolé och samarbetet The Valley of The Page med Beck är skivans absoluta höjdpunkter enligt mig. Du kommer antagligen att hitta två helt andra favoriter beroende på hur din skivsamling ser ut.

Gorillaz fortsätter att återuppfinna ett sound som ingen annan kommit i närheten av sedan debuten 2001. Deras virtuella versioner av sig själva blir ett extra lager och låter karaktärerna få ett eget liv som inte är knutet till deras fysiska persona. Jag längtar redan till nästa säsong av Song Machine!

Erik Magnusson, Skribent