RECENSION: Future Islands – As Long As You Are

av | okt 9, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Future Islands når nya höjder på sitt elva låtar långa kraftpaket till album. Bandet har den här gången gett sig själva fria tyglar och arbetat helt utan deadline, vilket har visat sig vara en mer än lyckad strategi.

Future Islands album As Long As You Are släpptes i går via skivbolaget 4AD och blir deras sjätte album i musikkatalogen. Skivan bryter ingen ny mark, utan de klamrar sig fast vid sin välkända formel. Låtarna är uppbyggda runt William Cashions energiska basgångar, Gerrit Welmers skickliga synthspel och Samuel Herrings trollbindande röst. Och varför modifiera ett koncept som uppenbarligen fungerar?

Albumet tar avstamp i den stillsamma låten Glada, där Herrings kärnfulla röst tillsammans med gälla synthar får stå i rampljuset, och från början till slut ger låten upphov till en känsla av ett mystiskt väsen som bjuder in dig till en trolsk stig. Stigen leder till albumets kanske mest tongivande spår, For Sure som inleds med ett pumpande New Order-likt beat av trumslagaren Michael Lowry (som för övrigt har turnerat med bandet länge men är alltså nu officiellt en medlem).

Även det sjunde spåret, The Painter, kan ses som ett praktexempel där deras tidiga influenser som Kraftwerk och Joy Division verkligen lyser igenom i form av starka trumkomp och ihållande synthar. Till och med influenser från syntpopens pionjärer, Orchestreal Manoevres In The Dark, kan urskiljas under albumets gång.

Trots att As Long As You Are följer deras tidigare ekvation för ett lyckat album, finns det saker, om än subtila, som skiljer sig. Musikbilden känns mer definierad och på ett sätt mer koncentrerad än på tidigare album. Om Singles (2014) och The Far Field (2017) kan liknas vid öppna hav är As Long As You Are mer en fors. Ett vattendrag med lika mycket kraft som öppet hav, men med kontrollerande väggar som håller emot.

Detta är ett album som troligen kommer att göra sig bäst live. Tanken på all uppdämd intensitet och energi som hade kunnat få utlopp på en scen gör att jag instinktivt längtar till den dagen jag får uppleva det. Ingen har väl glömt Future Islands framträdande med låten Seasons (Waiting On You) på Letterman Show för sex år sen, det som kom att bli startskottet för bandets popularitet, tack vare Samuel Herrings egendomliga dans och spontana growlande.

Säcken knyts ihop av Hit The Coast, en klassisk Future Islands- låt. Det är bitterljuvt, det är medryckande och på så sätt också dansvänligt.

Även om detta inte är något banbrytande album som vänder upp och ner på ens tillvaro, är jag glad att de har hållit sig till ett fungerande koncept. Den strävan att ständigt vilja förnya sig själv som idag genomsyrar musikbranschen har helt enkelt flugit Future Islands över huvudet. Och för det är jag tacksam, för As Long As You Are är ett komplett verk som framkallar en slags tröstande nostalgi och känns ända in i benmärgen.

Alva Bergland, Skribent