RECENSION: Florence Valentin – Det var en gång

av | nov 20, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Florence Valentin släpper sin första fullängdare på över ett decennium. Gruppen som gjorde sig ett namn genom sina rebelliska texter, riviga blåsarrangemang och höga energi har blivit några år äldre, vilket märks – på gott och en aning ont.

Redan i fjol gjorde bandet små ansatser som visade att de hade ett stort projekt på gång. Under sin comebackturné bjöds publiken på tidigare outgivet material och gruppen kom även ut med singeln Sanningen Om Mej. Trots detta hände det, till mångas stora förvåning, ingenting. Förrän nu.

Det Var En Gång är en platta med 10 låtar som ringar in det Florence Valentin varit och numer har blivit. De samhällskritiska texterna finns där, liksom blåsarrangemangen och energin, men det är som om allt fått en högre densitet. Tonerna och texterna är överlag tyngre, sett till energi och känslostämning. De upproriska ynglingarna har vuxit upp och lugnat ned sig, vilket märks. Samtidigt kan man fråga sig om det kanske ändå är så man vill att det ska vara, och låta?

Bandets något mer försiktiga approschering märks inte minst i texterna. Tävla!!! har mer eller mindre ett kritiskt metaperspektiv på samtiden, men inte på det politiskt uppviglande sett som vi vant oss vid sedan tidigare, utan snarare riktat mot samtidsmänniskan. En kritik mot de ytliga karaktärsdrag och hävdelsebehov som alltför många präglas av. I Genom Sånt ligger fokus på övergången mellan stökiga ungdomsår till ordnade vuxenliv. Vardagstristess blandas med nostalgiska återblickar om en tid som flytt. Detta är till stora delar plattans röda tråd. Albumet känns som en rekapitulering av livets första halvlek med en stilla acceptans om att förutsättningarna förändras med åren. Tryggare, men också lite tråkigare. Bara lite.

Att mogna med värdighet uppe på rockscenen är det inte många som klarar av, än färre är de som ens försöker. Florence Valentin lyckas dock med just detta konststycke. De omfamnar sin livserfarenhet och försöker inte dölja vilka de är och var de står, men tappar för den saken skulle inte vad de en gång har varit.

Nu låter det som att Stockholmsgruppen har börjat göra ”gubbrock” men så är sannerligen inte fallet. Tvärtom visar bandet prov på nya intressanta initiativ och experimenterar med alternativa sound och genrer. Detta får vi bland annat ta del av i den ska-doftande Bom – Bom – Bom där även Movits! frontfigur Johan Rensfeldt gör en imponerande rapinsats i sticket. Likaså kommer överraskande discoriff in i Skiten Hittar Dej som förmodligen kommer skapa en hel del vågor i publikhaven när tillfälle ges. Bandet har inte stagnerat på något sätt. Snarare har de hittat ett lugn i sig själva, ett självförtroende som bara kan komma med erfarenhet och ålder, vilket tillåter dessa musikaliska utsvävningar.

Maximilian Haglund Holst, Skribent