RECENSION: First Aid Kit – Ruins

av | Jan 21, 2018 | Ny musik, Recensioner

Det har gått tio år sedan starten när First Aid Kit nu släpper sitt femte studioalbum Ruins. Som vanligt är det ett exempel på mästerlig stämsång.

Systrarna Söderberg är inte ens 30 år gamla än, men på inget vis noviser. De har spelat för kungligheter som Paul Simon, Emmylou Harris och faktiska kungafamiljen av Sverige. Av Paul Simon fick de en stående ovation och av Emmylou Harris tårar och slängkyssar, bättre betyg går knappast att få. Att ifrågasätta deras musikaliska kompetens går knappt. Och behövs egentligen inte heller.

Nu släpper de sitt femte album på tio år, Ruins, och de låter säkrare än någonsin. First Aid Kits sound har alltid varit americanaflörtande men sedan de gjorde en cover på Simons & Garfunkels America är det extra svårt att inte se likheter i den duon. När nu Ruins omslag känns som en parafras på den i år 50 år gamla skivan Bookends gör det att jag än mer letar likheter.

Ruins är dock något helt självständigt, något som bara kunde komma ur Söderbergarna, även om de visar tydlig medvetenhet på vilken tradition deras musik vilar. Men, precis som en fortfarande lyssnar på Simon & Garfunkels Bookends 50 år senare, och som en lyssnar på First Aid Kits debut Drunken trees nu tio år senare, så skulle jag bli mycket förvånad om inte Ruins klarar åtminstone 50 år.

Skivan inleds med Rebel heart och slutar i Nothing has to be true, och genom alla, totalt tio, spår får vi vykortsliknande ögonblicksbilder från människors liv, något som First Aid Kit gör bra och som jag har kommit att förvänta mig från dem sedan jag först hörde deras You’re not coming home tonight. Visst finns här likheter med tidigare nämnda såväl Paul Simon och Emmylou Harris rika låttextskatt, men mina tankar förs också till Dolly Parton.

Under vintern som gått har flera singlar från skivan släppts, och ett par av dem med musikvideo; It’s a shame, Postcard och Fireworks. Postcards består av bara ett vykort skrivs och må vara fin, men inte så intressant att prata om. It’s a shame och Fireworks däremot väljer att särskilja Johanna och Klara Söderberg. I den första är det förmodad nutid och skärmen är delad mitt itu, en del för vardera av systrarna. Där allt går åt helvete för Klara till vänster i bild så möter Johanna exakt samma prövningar med framgång till höger, innan de förenas i en hiss – Klara dyngsur av spöregn och Johanna med ett glitter av nyfallen snö i håret.

I Fireworks tar vi en tidsmaskin till åttiotalets glansdagar och här spelar Klara nörden som gillar rymden och som alla Arkiv X-älskare vill tro. Johanna däremot är den populära som blir vald till balens drottning, under vilken videon också kulminerar.

Huruvida en ska tolka skolkamraternas kolsvarta ögon som en alieninvasion, eller deras försvinnande som en alienobduction, och ge nörden, inte den populära rätt, framgår inte med absolut tydlighet. Vad en däremot kan tydligt se är att även i denna motgång förenas systrarna och det är enbart de två kvar.

Vilket känns symtomatiskt för First Aid Kit, de må utvecklas och pröva nya saker, hitta nya influenser, men framför allt annat är de en duo som sjunger stämsång till perfektion. Allra finast tycker jag att de gör det på näst sista spåret: Hem of her dress. Där blir de dessutom ackompanjerade av storkör som kontrasterar ytterligare tydliggör vilket djup deras två röster har när de sjunger själva.

Clara Kron, Redaktör

Titel: Ruins
Artist: First Aid Kit