RECENSION: First Aid Kit – Popaganda 2018

av | Sep 1, 2018 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Sveriges i särklass bästa musiker och röster ställde sig på Popagandas största scen och visade att åren på scen har gjort dem gott. First Aid Kit bjöd publiken på allt de behövde.

Första gången jag såg First Aid Kit live var 2012 på Way Out West. Då var det en duo som hade det hyllade andra albumet The Lion’s Roar i ryggen och låtar som Emmylou och The Lion’s Roar var redan då klassiker. Några år tidigare, närmare bestämt 2008, gjorde First Aid Kit sitt allra första framträdande på Popaganda. Så här tio år senare är det en rutinerad duo som stänger festivalens första dag.

Att First Aid Kit besitter en låtskatt finns det inga tvivel om. Konserten inleds med dramatiskt vackra Rebel Heart som kommer från senaste skivan Ruins. Systrarna Johanna och Klara Söderberg stiger in på scenen tillsammans med bandet och trots att regnet sedan långt innan har förfrusit de flesta på området är det en stor publik som har samlats för att ta del av en timmes guld. Följer gör låten It’s a shame som för stunden känns som en gladare version av bandet trots den något dystra texten och gamla hits som The lion’s roar och Emmylou till publikens stora glädje.

Som om det inte vore nog att vi får njuta av en timme av vacker stämsång och väl genomarbetade låtar bjuder även First Aid Kit upp gästartister på scen. Roligt nog är det en person bakom mig i publiken som yttrar “skulle det inte vara sjukt om Sarah Klang gästade” sekunder innan begåvningen Sarah Klang står på scen. På låtarna King of the world och You’re no good får hon en att längta till den dagen duon till en trio med Klang i spetsen. Albumaktuella Seinabo Sey kommer upp på scenen för ett extranummer med egna låten Breathe. Kvällen mest oväntade ögonblick bjuds vi på när systrarna Söderberg introducerar Silvana Imam till scenen och vi bjuds på Vikken då där First Aid kit agerar kör.

Det är First Aid Kit i sitt essä som vi får se på scenen under Popagandas första kväll. Det är en duo som inte har nöjt sig. De har samma glädje för musik och samma entusiasm på scen som de hade när jag såg dem för nästan sex år sedan. Det är en duo som har valt utveckling framför att fortsätta på samma framgångsrika spår och jag ser fram emot framtiden.

Emma Isberg, Redaktör

Timothy Gottlieb och Frank Holm