RECENSION: First Aid Kit – Ericsson Globe

av | jan 27, 2019 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Under vad de själva kallar sin största spelning hinner First Aid Kit gå igenom hela sin karriär, med både väntade och överraskande gäster.

Ljuset dämpas, sorlet lägger sig och Globen fullkomligt dränks i reflektionerna från en gigantisk discokula som hänger över scenen. Det finns absolut inga tvivel om att det kommer bli en magisk kväll som systrarna Johanna och Klara serverar.

Jag har lyssnat på First Aid Kit sedan den allra första EP:n släpptes 2008. Då hade få hört talas om dem och mina klasskompisar undrade vad det var för konstigt band jag lyssnade på. De har hållit mig i handen genom mina tonårsår. Jag kan varje textrad utan och innan. Låtarna har sedan länge blivit inövade mantran. Men jag har aldrig sett dem spela live. Det är som att något alltid lyckats komma emellan. Chanserna har ju varit många men det har liksom bara aldrig blivit av. Och så fort de äntrar scenen känner jag “varför har det tagit såhär lång tid?”.

Det är med gråten i halsen Johanna utbrister “vi finner inga ord!”. “För oss är Globen det största. Vi växte upp i Enskede ett stenkast härifrån. Vi såg Globen från våra sovrumsfönster och det fanns inte på kartan att vi skulle spela här.”

“Vi har hållit på med musik i 12 år i år. Vi ser den här spelningen som ett sorts firande över allt vi har fått vara med om”, berättar Klara. Och det känns som att allt de gjort hittills har lett hit till ikväll. Konserten blir som en berättelse över deras karriär och de framför covern av Fleet Foxes Tiger Mountain Peasant song som är låten som allt startade med.

Spelningen är lång och pågår i nästan två timmar, men det märks inte av. Den är välplanerad och fint sammanvävd. De har också tagit med sig en mängd varierande gäster. Under covern av Fever Rays When I Grow Up kommer Amanda Jenssen in. Om det var någon mer som var huvudsaklig lyssning under mina tidiga tonårsår så var det hon. Att se dem tillsammans var väldigt oväntat men ändå märkligt passande.

Under låten Ghost Town gästar Sarah Klang som följt med som förband. Little Jinder gör en oerhört fin version av låten Goldwing från sitt senaste album som systrarna gästade. Silvana Imam gör också ett snabbt inhopp, men låten passar inte in och publikens gensvar är allt annat är positivt. Bäst är det ändå när systrarna har scenen för sig själva. Speciellt när de spelar Fireworks från senaste skivan. Deras röster glittrar ikapp med discokulorna.

Trots sin jordnära inställning till arenan är det inga som helst tveksamheter att det är där First Aid Kit hör hemma. Kvällen till ära projekteras deras logga över hela Globen och de har inga problem med att leva upp till dess nivå. Om det så är akustiskt eller inte, fyller systrarnas röster hela byggnaden till bredden med sina harmonier och lyckas trollbinda ett fullsatt Globen. Och det är väl få som förtjänat sina platser på en scen så mycket som de. Få som stått där så självklart. De var ämnade att stå här just ikväll.

Timothy Gottlieb, Fotograf