RECENSION: Erykah Badu – Way Out West 2019

av | aug 11, 2019 | Artiklar, Framsida Startslider, Recensioner

En rutinerad Badu värmde publiken på Way Out West.

Det är en överraskande tålmodig publik som inväntar den ikoniska Erykah Badu, som har stått i spöregn i nästintill 40 minuter för att se R&B -och hiphop-stjärnan från Texas. När hon väl står på scen, klädd i bland annat röd regnkapuschong och guldperuk, är publikens missnöje som bortblåst. Erykah Badu värmer den av regnet neddränkta och huttrande publiken.

Med en karriär som sträcker sig över drygt 22 år är Erykah Badu märkbart rutinerad; varje låt sitter i ryggraden vilket tillåter henne att ta ut svängarna och få utfall. Impulsivt improviserar hon på synth, dansar loss, sjunger ut och ropar ut Prince-liknande skrik.

Spelningen blir lite av en “Greatest Hits”-spelning när Erykah Badu spelar några av sina största hit från debuten fram till idag. Det är On & On, Window Seat och Love Of My Life (An Ode To Hip Hop). Med svängig bas och ett tight band är Badu tveklös  med en imponerande scennärvaro. Vid ett tillfälle tar publiken upp sina tändare och mobiltelefoner, efter uppmaning av Badu, och stämningen är underbar.

Vid ett annat tillfälle uttrycker Badu att hon spelar för sina förfäder, och så är också hela Badus karriär, till och med hennes val av sitt namn, byggd på en medvetenhet om svartas rättigheter då som nu. Hon banar väg för framtidens artister, vilket blir särskilt märkbart när Solange går upp på scen efter Badu. Samtidigt är det tydligt att Badu tillhör den gamla skolan. Stundtals känns hennes musik något daterad och har tyvärr en tendens att platsa som bakgrundsmusik till trendiga kaféer.

Trots, eller kanske på grund av förseningen, försöker Badu att spela så länge hon kan. Tillslut rycks mikrofonsladden ut för att låta nästa artist ta plats på scen. Men innan dess ber hon oss att titta på träden: “it’s why we live” och sjunger ut till Bag Lady med sällskap av en uppvärmd och lojal publik.

Författare: Saskia Rubensson, Skribent & redaktör.
Fotograf: Carolina Mendozza