Recension: Erik Lundin – Välkommen Hem

av | Nov 25, 2016 | ö, Recensioner

Sankt Erik Lundin använder hip-hop som den konstform den är och bör vara. På EP:n Välkommen Hem berättar han historier om vad kärlek till ett land kan betyda. Popmanis Filip Lindström är beredd att kalla Lundin en nationalskatt.

Tänk över vad ordet ”hem” säger dig, vad det betyder att känna sig välkommen på en plats där du känner dig hemma. De flesta tar nog välkomnandet för givet och uppskattar det inte lika mycket som vi alla bör göra. Erik Lundin vet hur han ska visa sin kärlek för Sverige, landet där han vill stanna. Han säger det med vackra historier som berättas över genomtänkta beats på EP:n Välkommen Hem. Om jag ska gå in på de tekniska aspekterna av produktionen så har Eriks rap mixats perfekt med musiken för att hans berättelser ska få ta plats och lyfta.

I En Dag, första spåret på Välkommen Hem, är instrumentalen nästan ambient och ger kraft åt Eriks ord, som levereras mer som spoken word än rap. Den drömmande dikten har en obehaglig tematik men är humoristisk i sina intelligenta formuleringar. Erik Lundin kan lika gärna lyssnas på utan beat och musik, dock är han som bäst med bakgrunder som framhäver hans budskap.

Välkommen Hem trappas långsamt upp, med små steg ifrån den lugna men kraftfulla inledningen via den aningen intensivare, våldsamma Ratata, till de mäktiga körerna som drar igång De Ba Blev Så. Jag har en stark relation till låten då jag minns första gången jag hörde den, på Stockholm Music & Arts i somras när Erik Lundin dominerade tidigt på första festivaldagen. Då tog han upp sina föräldrar på scen och frågade hela Sverige vad ett liv i förorten egentligen är värt. Det kan vara så att det är Lundins pappa som figurerar på omslaget till Välkommen Hem med en skylt där de två orden står skrivna, det är svårt att avgöra med tanke på att jag bara sett honom på långt håll på en stor scen. Erik verkar dock värdesätta sin familj väldigt högt och det höjer det redan laddade omslaget ytterligare ett snäpp om det vore hans far som välkomnar honom hem på Arlanda, precis som det sjungs om i titelspåret. Bäst av allt på Välkommen Hem, förutom den musikaliska upptrappningen från första till sista spåret, är den tungt syntiga avslutningen Abiat. Dess effektpåverkade refräng kommer bli ett allsångsnummer för tusentals lyssnare som knappt vet vad den handlar om och Erik Lundin kommer fortsätta cementera sin plats som en svensk nationalskatt.

Filip Lindström

Relaterade artiklar