RECENSION: El Perro del Mar – Free Land

av | nov 26, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Vackert och meningsfullt, men också en aning uddlöst när El Perro del Mar släpper nya EP:n Free Land.

I början av 2020 fick El Perro del Mar, eller Sarah Assbring som hon annars heter, förfrågan om att tillbringa tid själv på Moderna muséet i Stockholm och jobba med ett projekt som gav fullständig kreativ frihet. Sedan slog pandemin till. Så handlar EP:n också om dekonstruktion och konstruktion, “Om att ständigt kämpa emot tanken att ge upp” som Asbring beskriver det.

Tematiken är tydlig i texterna, som i hoppfulla och fina Dreamers change the world som inleds med stoiska rader som “Measure me by numbers” och “Treat me like a business”, för att i refrängen brista ut i en proklamation för drömmarna, de som protesterar mot status quo. Dreamers change the world blir en hyllning till den konstnärliga friheten, en protestsång mot konstnärlig integritet i en kommersens värld.

Här är El Perro Del Mar så viktig som artist, och låten blir en anthem, inte bara för artister, utan fö den fria tanken överlag. Ett steg i ledet är också att EP:n enbart släpps digitalt på Bandcamp, och där bara två singlar släppts på konventionella streamingtjänster.

Free Land är en drömlik EP; på sju spår har El Perro del Mar samplat distade ljudsjok och filmdialog som tillsammans skapar ett eget litet universum. Med en både melankolisk och lakonisk röst påminner hon stundtals om en avlägsen släkting till både Lykke Li och Mazzy Star. Här finns också, oväntat nog, en tolkning av Black Sabbaths fina Changes på låten Alone in halls som gästas av en diskret Blood Orange.

El Perro del Mar visar i sin ambition att hon är både originell och välbehövlig i Musiksverige. Men trots flera vackra briljanter, som hoppfulla Life is full of rewards, saknar jag den nerv och mer storslagna melankoli som El Perro del Mar tidigare har välsignat oss med. Kanske är det formatet som är begränsande när jag som lyssnare känner en saknad efter någonting mer helgjutet.

Författare: Saskia Rubensson, Redaktör.
Artwork är från konstverket ”UNTITLED (from the series Poster Painting)” (2011), av Klara Lidén.