RECENSION: The Drums – Abysmal Thoughts

av | Jun 22, 2017 | Ny musik, Recensioner

The Drums är tillbaka, mörkare, äldre och med samma omisskännliga fingertoppskänsla för popmelodier.

Abysmal Thoughts visar på en positiv utveckling hos The Drums som även genomgått en rejäl reducering sedan bandet debuterade, numera finner en enbart frontmannen Jonathan Pierce från orgnialuppsättningen. Det signifikanta med The Drums är dock kvar, 1980-talsinfluenserna är precis som i bandets tidigare alster ständigt närvarande i musiken och Pierce är fortfarande en alldeles lysande frontman. På albumet finner en också inslag som visar ett mognare The Drums, där det nästintill reklamglada soundet som finns i megahiten Let’s Go Surfing från 2010 är som bortblåst, istället går känslorna mer i moll. Det är dysterhet med finess, på många sätt gör det även deras musik mer intressant. Jag har alltid varit ett stort fan av kontraster och här möts pop som oftast associeras med happy-go-lucky-känslor med en mognare och lite allvarligare infallsvinkel som tar sig i uttryck i låttexterna.

Spåret Blood Under My Belt är kanske en av sommarens bästa poplåtar som sätter sig redan efter första lyssningen. Låten är ett av Abysmal Thoughts praktexempel på hur skicklig melodimakare och textförfattare Jonathan Pierce är. I Head of the Horse drar Johnny Pierce ned på tempot, topparna och dalarna är mer jämna och texten målar upp små scener som tillåts flimra förbi som bilder i en diabildsprojektor. Kanske vittnar spåren om vad som komma skall i framtida verk från The Drums?

På Abysmal Thoughts tillåts de stora frågorna ta plats, framförallt kärleken och relationer som i vilken poplåt som helst, The Drums skildrar kärleksmörkret och låter ljusglimtar kika in bland de mörka molnen, sjunger om när det skiter sig men gör det med stil och på ett slående träffsäkert sätt. Ett prima exempel på detta återfinns i låten Heart Basel där en kan höra Jonathan sjunga raderna “Please call me and tell me that you want me. Cause right now my life is getting pretty ugly”.

Det är just mörkret i kombination med de poppiga melodierna som Jonathan Pierce bemästrar så vansinnigt bra som gör Abysmal Thoughts till ett av junis allra bästa albumsläpp. Albumet är kanske inte något som alla kommer att kunna ta till sig lika enkelt som det självbetitlade albumet The Drums eller Portamento, men för dem som gillar kontraster och pop som inte enbart handlar om ytligheter är Abysmal Thoughts en guldgruva som bjuder på nya favoriter ju mer en lyssnar.

Amanda Båmstedt, Skribent