RECENSION: Dream Wife – So When You Gonna…

av | jul 3, 2020 | Artiklar, Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Ett känsloregister med skyhög lägstanivå när Dream Wife släpper nytt.

Londonbaserade Dream Wife har tidigare blivit jämförda med Riot grrrl-band som Bikini Kill och Sleater-Kinney. Den jämförelsen handlar gissningsvis mer om att de är kvinnor med gitarrer och mindre om hur musiken faktiskt låter. Det verkar ibland tröttsamt enkelt att klumpa ihop kvinnor med varandra inom rockgenren.

Det stämmer alltjämt att Dream Wife och nya albumet So When You Gonna… har lager av Riot Grrrl i sig. Bandet har använt sig av enbart kvinnliga producenter i form av Marta Salogni, Grace Banks och Heba Kadry som tidigare jobbat med Björk, FKA Twigs, Marika Hackman och Princess Nokia. Många av låtarna har feministiska teman och texterna berör ämnen som missfall, abort och rätten att bestämma över sin egen kropp.

”Fuck sorry fuck please will you so kindly start again” är orden som Rakel Mjöll inleder albumet med. Sports! ska ha kommit till när bandet led av post-turnétristess och började sporta maniskt för att bli av med överskottsenergi. Låten har en djärv och taggad ton som går ihop med bandets identitet och deras tidigare hits. En liknande känsla går även att återfinna på titelspåret So When You Gonna… och Homesick. Det låter lite som att Mjöll vill brotta ner någon, slå till den på käften för att sedan kyssa livet ur den.

Röster har tidigare kallat Dream Wife det roligaste som hänt punkrock sedan Yeah Yeah Yeahs paljettglittriga genombrott under tidigt 2000-tal. Jag skriver under på den briljanta spaningen men vill även addera en liknelse med Gwen Stefani under No Doubt-eran. Något i Mjölls tonalitet påminner mig nämligen om en ung Stefani som hade förmågan att vara triumferande, rolig, vass och arg, men stundtals naken med känslorna utanpå som på superhiten Don’t Speak. Det är med andra ord inte bara det självsäkra och orädda som får plats på detta album. Lyssnaren serveras ett fullständigt känsloregister och en stor portion obeslöjad sårbarhet. Vi får knyta an till ämnen som identitet, självständighet, kärlek och passion.

Dream Wife blir helt säkert med stolthet märkta som feministiska ikoner och rockiga Spice Girls, men att rubricera dem till enbart det vore förminskande. De gör livsviktig feministisk punk men också melodiös indierock, storslagen pop och kärlekslåtar. Resultatet är ett mångfacetterat album och en skyhög lägstanivå. Albumtiteln är en uppmaning till att sluta vänta och börja göra. Enligt bandet har det tankesättet genomsyrat arbetet med albumet. Kanske är det just därför lyssnaren inte för en millisekund får tråkigt.

Josefin Östby, Skribent