RECENSION: Dominic Fike – What Could Possibly Go Wrong

av | aug 5, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Dominic Fike vägrar välja genre på debutalbumet What Could Possibly Go Wrong. Rock och indie möter pop och hip hop på denna oslipade diamant.

Dominic Fike slog igenom globalt när den poppiga låten 3 Nights toppade listor världen över under 2018 och 2019. Låten kommer från debut-EP:n Don’t Forget About Me, Memos, ett projekt där artisten tydligt visade att han inte kommer rätta sig i något förutbestämt genre-led i första taget. När han nu har släppt sitt debutalbum What Could Possibly Go Wrong är det uppenbart att denna originalitet och mångsidighet inte bara är en sida av honom – utan kanske rent av kärnan i hans artisteri.

Skivan startar med en starkt tonsättande inledning i form av kaosartade Come Here. Med sitt grunge-iga sound säger låten oss direkt något om Dominic Fikes oförutsägbarhet och unika karaktär.

Ännu tydligare blir det vilken typ av artist han är när vi direkt efter kastas in i spår två, Double Negative (Skeleton Milkshake), som kanske är det mest radiovänliga på hela skivan. Den starka kontrasten mellan det aggressiva, rebelliska och det kommersiella, poppiga kan ses som en svaghet; en oförmåga att hitta en konsekvent ljudbild. Men kanske kan det också ses som en styrka; en ovanlig förmåga att briljera i två vitt skilda genrer?

Genom skivans gång fortsätter Fike att demonstrera sin ovilja att välja bana och ger smakprov på allt ifrån rock och indie till hip hop och RnB. Att han har en förkärlek för att mixa och alternera mellan olika stilar är ingen nyhet för det inbitna fanet, men ändå lyckas han överraska på 10x Stronger. De stämningsfulla, romantiska stråkarna kombinerade med den (om än sparsamma) sentimentala, drömska sången är en fullträff, och något som känns helt nytt i artistens repertoar.

Återkommande teman på albumet är personlig utveckling, introspektiva tankar om att växa upp, och självklart hans komplicerade relation till kändisskapet. Det sistnämnda hör vi tydligast och konkretast på Cancel Me, den kanske svagaste låten när det kommer till textförfattande men som räddas upp av en catchy melodi och sin lättsamma karaktär.

Skivan har absolut en spretig helhet, men jag vill hävda att den röda tråden är ganska lätt att se ändå. Tack vare faktorer som skickligt textförfattande, unikt flow, rockiga gitarriff, högpitchade vocals á la Frank Ocean, dämpade och förvrängda vocals á la Brockhampton och inte minst Dominic Fikes lysande personlighet hänger albumet ihop mer än väl.

Och ärligt talat, finns det inte något alldeles särskilt charmigt och fängslande med en oslipad diamant? Dominic Fike är definitionen av ung, hungrig, rå talang. Hans nostalgiska ådra och opolerade sound gör att han sticker ut från mängden av fläckfria produktioner och kanske lite väl genomtänkta ljudbilder som till stor del utgör dagens topplistor. Det är inte så jäkla tillrättalagt helt enkelt, men ändå genuint högkvalitativt.

Linn Anglerfjord, Skribent