RECENSION: Disclosure – ENERGY

av | aug 30, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Den brittiska brödraduon Disclosure fortsätter sin resa mot den elektroniska popvärldens topp med sitt tredje fullängdsalbum ENERGY.

Den elektroniska brödraduon Howard och Guy Lawrence är tillbaka med sitt tredje fullängdsalbum ENERGY. Med sitt unika groove och en svängighet utöver det vanliga har Disclosure fått dansgolven att gunga med hits som Latch, You & Me och Talk (tillsammans med Khalid). I skrivande stund har de passerat 4,5 miljarder streams och redan turnerat världen över flera gånger om.

ENERGY är precis vad det låter som. En energiinjektion på knappt trekvart som bjuder på stiltypisk dansmusik från England och ett par riktigt poposande spår. Titelspåret är en uppvisning i dansant rytmik, när allt fokus hamnar på trummor i en kavalkad av samba, house och disco. Även på den maniskt pådrivande och närmast hjärntvättande My High, som duon gör tillsammans med Aminé och slowthai, är det rytmerna som är i fokus. Dansanta och unika rytmer är det som gör Disclosure riktigt bra och intressant, och ännu en gång har de levererat just det.

Alla spår på albumet har dock inte samma energi. Birthday, Ce n’est pas och Who Knew? ger en varmare och mer intim vibb som bryter av på helt rätt platser. Det är ett väldigt smart och genomtänkt album. På samma vis som många stora popsångare har sin albumdynamik, så har Disclosure etablerat sig som en elektronisk popakt. Inte helt olikt den väg som Swedish House Mafia och Avicii har vandrat.

Albumet är perfekt för den som gillar att gå ut och dansa men inte tänker alldeles för mycket på vilket ställe ni hamnar på. Lika bra fungerar det som en ingång till övrig elektronisk musik och mer specifikt den brittiska elektroniska scenen. Disclosure är inte enbart en popakt som skapar nya sound och hits, de hedrar ett stort nationellt musikarv samtidigt.

Erik Magnusson, Skribent