Det handlar om dig Titel: Det handlar om dig
Författare: Sandra Beijer
Förlag: Rabén & Sjögren

Minns du hur det var att vara tonåring? Minns du den första kärleken, att börja på gymnasiet, de första festerna och längtan efter att bli vuxen? Om inte så kommer du bli smärtsamt, eller hjärtsamt, påmind när du läser Sandra Beijers debutroman Det handlar om dig.

Boken är berättad ur en 15-årig, snart 16-årig, tjejs perspektiv och är skriven till killen hon är kär i. Att de två centrala karaktärerna inte har namn gör att gränsen mellan berättarröst och läsare bryts ner, man bjuds in att minnas precis hur det var. Tjejen kunde varit du, killen kunde varit han du var så kär i, eller tvärtom. Men även om bokomslaget är sockersött-rosa så är historien sådär kaosartat mörk och sörjig som tonårstiden ofta var. Vem är man, hur ska man bete sig, kan man inte bara få bli vuxen någon gång!

Beijer lyckas fånga det. Det är inte romantiserande eller målat i rosa, vilket bokomslaget lätt kan lura en till att tro, det är precis sådär som många nog minns att det var. Berättaren skriver till sin första kärlek om när de möttes på fester, hånglade i badrum, om gångerna hon hånglade med andra, om gångerna hon drack för mycket, om tråkiga lektioner, folköl och cigaretter, om alla gånger hon såg honom när han inte såg henne, om hur hennes hjärta krossades när hon såg honom med någon annan och om gångerna hon såg honom online på internet utan att han skrev.

Sandra Beijer Foto: Sara Moritz

Sandra Beijer Foto: Sara Moritz

Den beklämmande besattheten finns ju inte bara i tonåren. Den kan nog vilken vuxen person som helst känna igen sig i. Och kanske är det där boken blir både bra, men också ett uppvaknande för läsaren. Karaktärerna är knappt 16, men de kunde lika gärna vara 22, 26 eller 30. Därför passar boken både för 15-åringen som vill känna att hen inte är ensam, men också för mig som 24-åring som tycker det är skönt att känna igen mig i att kärleken kan vara likadan nu som då (både på gott och ont).

Men boken är också ett fint hantverk. Detaljer specificeras inte, filmer omnämns som ”den senaste actionfilmen”, en låt är ”en väldigt känd låt från 80-talet”, och chattforumen skulle lika gärna kunna vara Lunarstorm som Facebook. Det ospecificerade skapar en känsla av tidlöshet. Det är ett spännande grepp och även om populärkulturella referenser alltid är kul (ett citat av Kent går exempelvis att återfinna, skrivet på en vägg) så påvisar frånvaron av dessa att pojkar och flickor i alla tider har trasslat in sig i varandra.

Även om Det handlar om dig är kort och snabbläst så har den ett djup. Kanske för att man känner igen sig så mycket i känslorna, fast man passerat tonåren. Kanske för att man ändå (i smyg) saknar kärleken som beskrivs, trots att den är, och var, fruktansvärt smärtsam.