RECENSION: Daniela Rathana – Södra Teatern

av | mar 8, 2020 | Artiklar, Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Ett fullblodsproffs med karisma och nerv står stadigt på egna ben.

Vi har tidigare kunnat se Daniela Rathana köra bakom bland andra Seinabo Sey och Oskar Linnros. En hyllad EP och ett magiskt Grammis-nummer senare börjar hon nu göra sig ett eget namn i musikbranschen med sina intima och souliga poplåtar på svenska. Södra Teatern är fylld till bredden av förväntan i kväll när hon ska göra sin första egna spelning. Det är en bullrig och festlig stämning när folk minglar runt i lokalen och publiken känns taggad.

Klockan har hunnit bli strax efter midnatt när Rathana går på scen. Med ett bang startar den lite funkiga UT! igång kvällen. Publiken jublar från start och jag skrattar till eftersom hon sjunger så löjligt bra, om möjligt ännu bättre än på inspelningarna. Det märks att hon är ett proffs och detsamma går att säga om de musiker hon har med sig i kväll.

Proffessionalitet och sångteknik i all ära men detta hade kunnat bli väl slätstruket om det inte vore för Rathanas nerv. Här har vi en stjärna som älskar att stå på scen. Hon ser euforisk ut där uppe när hoppar upp och ner till låten Rathana som blir nästan punkig live. Samtidigt känns låtarna och hon starka, jordade och sårbara. Vi får höra låtarna från debut EP:n och även om repertoaren är relativt kort kan jag konstatera att Halva vägen fri är bara hits.

Rathana kan utan tvekan bli en av de största i Musiksverige om hon vill det. Hon har rösten, karisman och låtarna. Jag hoppas och tror att den där nerven får ha kvar sitt utrymme när det sker, och kanske till och med spetsas till ytterligare.

Josefin Östby, Skribent