RECENSION: Daniel Norgren – Nalen

av | feb 11, 2020 | Artiklar, Läsvärt, Recensioner

Med sin otroliga musikalitet och inlevelse lyckades Daniel Norgren trollbinda en hel publik.

Redan under förbandet stod den förväntansfulla publiken med spända öron och lyssnade till Jake Xerxes Fussell som, i äkta Daniel Norgrenisk-anda, företrädde kvällens huvudgäst exemplariskt. En relativt okänd folk-countryartist från den amerikanska södern och publiken var nästan lika hänförd av honom som, skulle det visa sig senare, av själva huvudakten. Men bara nästan.

När Daniel Norgren intog scenen i den ståtliga, guldklädda salen inne på det anrika Nalen i Stockholm, ekade busvisslingarna och hejaropen högt ifrån en fullsatt publik. När första tonerna till låten Everything You Know Melts Away Like Snow inleddes i strålkastargrönt ljus från den upplysta scenen stod publiken som trollbunden. Ödmjukt men självklart stod Norgren längst ut på scenen med gitarren framför sig, ackompanjerad av bandet bakom sig och en röst lika naturlig som sitt gitarrspel. Låten avslutades till samma vrål och visslingar som den välkomnats med, fast högre och ännu mer entusiastiskt.

Redan från början lyckades Daniel Norgren styra publiken i rätt stämning, men den riktiga kulmen uppnåddes när konsertens tredje låt Moonshine Got Me till publikens stora förtjusning slutligen uppenbarade sig bakom ett långt enhetligt sorl av trummor, bas och gitarr. Och nu var reglerna satta för resten av kvällen.

Långa instrumentala partier och outron som varade i vad som kändes som timmar satte publiken i ett nästan transliknande tillstånd i vilket Daniel Norgren var den musikaliska ledaren och publikens hans trogna anhängare – alla delaktiga i samma kollektiv men bortsvävade i sina egna tankar. I varje paus förberedde sig publiken på att återigen låta sig hänföras av sin nästan helgonlika figur Daniel Norgren.

Kvällen bjöd i sin helhet på två timmar av improvisation och musikalisk lek med härliga takter, bluesrockiga gitarrsolon och felfri sång till otroligt komponerade låtar och texter i en enda hybrid av olika genrer som skapade en upplevelse som sent ska glömmas.

Sara Jones, Skribent