RECENSION: Charli XCX – Berns

av | nov 6, 2019 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Scenen som ekar tom utan gästartister fyller Charli XCX ut själv utan problem.

Min ständiga önskan är hela tiden att Charli ska våga, eller kanske snarare vilja, stå på egna ben. Och trots ett album fulladdat med features blir denna turné just det, hennes helt egna scen. Den blir en alternativ version av senaste skivan där hon tvingas rikta strålkastarna mot sig själv. Låtarna har mixats om för att minimera de frånvarande artisterna och Charli löser det genom att hon sjunger det mesta själv.

Men även om jag tycker om att hon tar mer plats när hon måste, är det lite problematisk när i princip alla ens låtar man gör är med gästartister som man inte kan packa med sig på turné. Det blir lite tomt. Fokus hamnar snarare på alla som inte är där och i en ständig undran om i alla fall någon ska dyka upp. Men det visar också än mer upp hennes imponerande röstkapacitet.

Det är en hyperaktiv scenshow med pulserande lampor i ett hav av rök. På scenen står högtalare staplade så att de bildar en vägg. En supertaggad Charli blöder ut sin kärlek på publiken. ”Stockholm where the fuck you at?”, skriker hon för att försöka kickstarta igång publiken. Det är en chockerande liten publik, men det gör de mest engagerade fansen än mer lyriska.

“Thank you for making me feel comfortable to be myself”, säger Charli till publiken och det är just det som också syns väldigt tydligt i Charlis nya musik. Men det känns som att hon fortfarande inte riktigt vågar vila i det sköra, som att det är för utlämnande. Det betyder att stämningen aldrig droppar och hon har med sig publiken hela tiden, men man hinner aldrig vila i det hon förmedlar. Det är nästan som att hon skyndar sig igenom de mest privata av verser och inte riktigt går ner så djupt som de nya låtarna kräver. Skivans bästa låt Official får dock den varma omsorg som den förtjänar.

Med det sagt lyckas hon verkligen blanda olika sinnesstämningar rätt sömlöst. Hon vandrar mellan ballader och låtar som Shake It, där det är tradition att hon scoutat upp lokala personer att ta upp på scenen. Den här kvällen är det artisten Cobrah och ett par dragqueenprofiler som gästar.

I slutet, kanske uppmanade av Charlis faktiskt helt suveräna försök på svenska, så är publiken så familjära med henne att de skriker ”en gång till”, som att Charli naturligtvis vet vad det betyder. Vilket lockar ut henne igen för en rad extranummer.

Numer har Charli så många hits att de omöjligt får plats i en konsert, och då ger hon ändå en spelning på en och en halv timme. Men jag är glad att hon får in Boys, och också lite oväntat I Love It, som är Icona pops hit som Charli varit med och skrivit. “I think this is what you would call a ‘hit’”, ler hon. Men det skulle jag snarare vilja säga att varenda låt hon serverar oss är.