RECENSION: CARIBOU – SUDDENLY

av | feb 28, 2020 | Ny musik, Recensioner

Caribous lena stämma återvänder efter fem år på Suddenly. Ett album som känns genomtänkt och drar mer mot rnb än tidigare.

Tiden, energin och tålamodet det krävs för att göra ett genomarbetat album tror jag inte att många förstår. Caribous senaste album känns genomtänkt i minsta melodi och slinga på ett sätt som vittnar om en stor trygghet i sitt sound och uttryck. Det är en elektronisk drömvärld som målas upp med varsamma penseldrag. Det varma och intima är extra tydligt i mjuka spår som Like I Love You och Cloud Song, men är genomgående även i de mer dansanta spåren.

Sedan förra albumet Our Love släpptes för snart fem år sedan har Caribous sound blivit mer funkigt och låter stundtals mer inspirerat av rnb än pop. Ändå är det samma typ av instrument som återkommer i låt efter låt. Det är, i min mening, med små medel och ett tydligt koncept de bästa albumen görs. På singelspåren Home och Never Come Back känns det som att vi får en återblick till dansmusik från förr. Home är en studsande funkbomb med stråksamplingar och tunga beats medan Never Come Back för tankarna till nittiotalets brittiska housescen.

Sammanfattningsvis är Suddenly ett komplett album på många sätt. Bredden i stilar utan att tappa den röda tråden är något som inte alla lyckas med. Det ger varje spår karaktär nog att stå för sig självt och på sikt albumet längre livstid. Caribous lena stämma gifter sig perfekt genom alla stilar och växeldrar tillsammans med vemodiga syntar och svängiga gitarrer fram det känsliga och personliga budskapet. Hans kärlek till musiken märks genom hela produktionen och allt känns så medvetet. Det känns som en utmanare till årets utländska album för min del.

Erik Magnusson, Skribent