RECENSION: bob hund – Debaser Strand

av | nov 24, 2019 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Trots 28 år på nacken river bob hund Debaser med käftsmälls-dängor och en oefterhärmlig scennärvaro. De är otämjda och fullt kontrollerade på samma gång. Få företeelser överträffar bob hund live på scen.

Helgen v. 48 har inte ens börjat, även fast det känns så när publiken och frontfiguren Thomas Öberg i samklang vrålar att den snart tagit slut. Under kvällen förvandlas scenen i sedvanlig ordning till en klätterställning, där en halvnaken Thomas Öberg hänger upp och ned i taket. Och den traditionella trafikkon-installationen, som flitigt används som röstförstärkare, flyter stundtals ut i publikhavet men återvänder troget när Thomas ropar ”Kom till pappsen”.

Klassiker som Nu Är Det Väl Revolution På Gång? och Hjärtskärande rätt sammanblandades med nya låtar som Impopulärmusik i en kaxig punkkompott. Att hälften av publiken inte ens var påtänkta när de slog igenom är bevis på hur relevanta de fortfarande är i dag. När refrängen till Blommor På Brinnande Fartyg dånar, vaggar till och med Thåström tillsammans med den äldre hardcore-klientelen längst bak.

Trots att rutinerna troligen sitter i ryggraden, känns inget slentrianmässigt. De håller publiken i handen hela vägen och hade inte ens behövt spela de största hitsen. När de därför river av Harduingetmankandansatill och tonerna till Tralala lilla molntuss-introt sedan dundrar ur högtalarna, förvandlas Debaser till något som liknar ett väckelsemöte. Ett sammelsurium av öldränkta, indie-studsande unga kroppar i symbios med den åldrande och erfarna fanskaran, som diskret nickar i takt. Resultatet blir en ”vi mot världen”-känsla. Ett självförtroende som inte kan svikta.

”Just nu sjunger alla likadant”, sjunger Thomas och visst ligger det något i det. Andra band falnar i jämförelse med bob hund, även om de förvisso också låtit rätt oförändrat de senaste decennierna. Kanske är det just det som gör bob hund till oövervinnliga superhjältar som når alla generationer. Tiderna må förändras, koalorna är utrotningshotade och mobillådan är årets julklapp – men fenomenet Bob Hund går alltid att räkna med.

Författare och fotograf:
Matilda Rånge, Skribent