RECENSION: Björk – Globen

av | dec 10, 2019 | Ny musik, Recensioner

Både visuellt och auditivt storslaget när Björk skapar sin utopi i Globen.

 När Björk spelar i Globen är allting storslaget: scenen, arrangemangen, dekoren, kostymerna; allt är noga utvalt för att skapa Björks vision om en utopi. Efter en inledning med körsång från otroliga Hamrahlid-kören, som Björk själv även sjungit i, möter vi Björk i en videoprojektion i form av en gestalt från våra vildaste fantasier.

Själva projektionerna (av Tobias Gremmler) visar flora och fauna från en främmande planet och är en central del i föreställningen. Björk använder ljus och ljud används på ett revolutionerande vis. Ingenting lämnas åt slumpen i en föreställning som är väldigt mycket Björk. På den svampliknande scenen finns en kör, en flöjtorkester, specialbyggda instrument och en ekokammare som ger en särskild akustik. Om någon var osäker på om den verkligen hamnat på Björks konsert, så försvinner alla tvivel med ett enda ögonkast på scenen.

Björk framför främst låtar från hennes senaste album Utopia (2017), med undantag för Isobel, Hidden Place och Venus as a Boy som spelas i ny, experimentell tappning.

Tematiken kring utopin är dock central och Björk berör bland annat teman som miljö, feminism och teknologi. Björk har alltid haft ett intressant förhållande mellan just miljö och teknologi, och vid ett tillfälle projekteras en lång text med budskapet att för vår arts överlevnad måste vi skapa vårt egen utopi genom bland annat samarbete mellan miljö och teknologi.

Utopin – om ofta anses som ett abstrakt koncept – blir konkretiserad genom Björks tydliga koppling till klimatfrågan. I slutet av konserten visas också en film på Greta Thunberg. Med en pågående klimatkris regerar idag dystopierna, och Björks utopiska vision är därmed nödvändig och upplyftande.

Björk vill starta om på nytt, som hon sjunger på Tabula Rasa mot konsertens slut: “Tabula rasa for my children/Clean plate/Not repeating the fuckups of the fathers”. Kanske kan tabula rasa, idén om att vi föds som ett oskrivet blad, skapas med folkets kraft som Greta Thunbergs deklarerar på hennes inspelning: “the real power belong to the people”. Genom det kan också kärleken övervinna döden, som också är budskapet som Björk sjunger ut på konsertens sista låt Notget.

Det är ett viktigt budskap, och publiken sitter fullkomligt tyst och hänförd genom spelningen, med en respekt nästan bara Björk kan väcka. Det är inte förrän mot slutet av spelningen då Björk utropar “flutes rocks!” som publiken väcks från en sorts förtrollning på en spelning som är helt enkelt oförglömlig.

Författare:
Saskia Rubensson, redaktör

Fotograf:
Santiago Felipe, press

Pin It on Pinterest

Share This