RECENSION: Ben Howard – Annexet

av | Nov 24, 2018 | Ny musik, Recensioner

Från scenen strömmar varm och mjuk musik ut över rummet. Det instrumentella tar mycket plats och många av låtarna glider in i varandra, så att en inte hinner märka att de byts ut. Ben Howards senaste skiva är mer konstnärlig och oförutsägbar än hans tidigare låtar och sådan blev även konserten på Annexet.

Ben Howard har inte speciellt mycket kontakt med publiken under kvällen. Det är som att han och bandet spelar för sig själva. Vi i publiken bara råkar vara på plats och se på. Trots det binder han oss med sin musikaliska briljans som är i ett kapitel för sig. Alla låtar är väldigt lugna och trivsamma samtidigt som de förvånar och är experimentella. Att han lyckas med båda delarna på samma gång är det som gör honom bra.

Hela spelningen inleds med Nica Libres At Dusk, basen dånar i golvet och låten är om möjligt ännu bättre live än på skivan. I Someone in the doorway bjuder han på ett långt trollbindande solo vilket gör den till en av spelningens bästa nummer. Annars är det Another Friday Night och Hot Heavy Summer som står starkast under kvällen. De kommer tätt inpå varandra och hör ihop på ett självklart sätt.

Den som bara lyssnat på gamla Ben Howard blev nog besviken. Han har ändrats väldigt mycket sedan Only Love och Old Pine fick världen att upptäcka honom. Då var han en indiesnubbe med gitarr som kändes mer kommersiellt gångbar än nu. De gamla låtarna är mer lättsmälta och hör till hans hits. Trots att jag gillar nya Ben Howard mer tycker jag att han hade kunnat bjuda på någon gammal favorit och inte bara nyare låtar. Jag förstår att du har gått vidare och ändrats Ben, men någon gammal goding hade du kunnat dra igenom för publikens skull.

Felicia Lotsander, Skribent