RECENSION: Bat For Lashes – Lost Girls

av | sep 6, 2019 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Bat For Lashes omfamnar 80-tals-nostalgin på sitt femte album Lost Girls. Det är stundtals underbart, men oftast tamt och trevande.

Brittiska Natasha Khan, eller Bat For Lashes som hon kallar sig, har alltid haft en dragning till det övernaturliga. Så är det även på Lost Girls där albumet kretsar kring karaktären Nikki Pink, som är överprästinna i Bat For Lashes musikaliska värld. Lost Girls är en hommage till synthpopens 80-tal och utspelar sig i ett fiktivt Los Angeles där solnedgången är persikofärgad och vampyrer gömmer sig i mörka vrår, som skildrat i musikvideon till Kids In The Dark.

Lost Girls är Bat For Lashes muntraste album hitintills. Hon har beskrivit det som sitt “guilty pleasure-album”, och här finns både 80-talsballader, flådiga saxofonsolon, episka synthar och en nyvunnen skaparglädje. Det märks i texterna – som i Feel For You – och i tematiken, som i kärleksballaden Kids In The Dark. Melankolin och mörkret som fanns på hennes förra album, The Bride (2016), är ett avslutat kapitel.

Det är svårt att inte älska den värld som är uppbyggd i Lost Girls, men samtidigt är det trist att Bat For Lashes blir en av alla dem som hejdlöst anammar retro-tematiken. Jag, som aldrig ens levt under 80-talet, är ändå trött på tillbakablickarna som har funnits överallt i populärkulturen de senaste åren: från Stranger Things till estetik och ljudbilder. För Bat For Lashes doppar inte bara tårna i dessa prövade vatten, utan hon doppar hela albumet i kompositioner som redan känns gjorda. Produktionen är välgjord, men gör inget större intryck.

Även om Bat For Lashes 80-tals-vurm känns tröttsam, bränner det ibland ändå till på Lost Girls, och det är få som kan skapa en suggestiv stämning som Bat For Lashes. På Peach tar hon ut svängarna och gör det hon gör allra bäst: transcendental pop, som stundtals erinrar Kate Bush under Hounds of Love-eran. Tyvärr är dessa stunder undantag på det tio låtar långa albumet. Lost Girl är en vacker och stämningsfull skiva; musik att spela under en bilresa körandes mot solnedgången. Men albumet saknar också nerv som skulle kunna göra Lost Girls till något mer än ett nostalgiskt tillbakablickande.

Saskia Rubensson, Redaktör och skribent