RECENSION: Basia Bulat – Are You In Love?

av | mar 28, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Vackert, vågat men också ojämnt på Basia Bulats nya album Are You In Love?

Efter fyra år av tystnad i etern är polsk-kanadensiska Basia Bulat äntligen tillbaka med sitt femte album. Sedan hennes debutalbum Oh, My Darling (2007), har hon fått en trogen fanskara och – vill jag påstå – blivit en av de mest framstående folkindierösterna.

Med sin karakteristiska röst och tydliga begåvning har hon tidigare lyckats nå fram och beröra genom ett anslag som har varit oerhört självklart och oforcerat, oavsett hur nedskalad den musikaliska inramningen har varit. När hon nu är tillbaka är det istället med buller och bång. På Are You In Love? är ljudbilden desto mastigare och mer vågad: här ryms bland annat Fleetwood Mac-klinkande radiopop, tydliga countryblinkningar och svulstiga kärleksballader.

Genom tretton låtar behandlar hon kärlekens euforiska höjder och becksvarta dalar, och resultatet är blandat. Allra starkast blir det i hennes mer ömsinta och nedskalade låtar som Already Forgiven. Det är enligt mig albumets starkaste låt och där finns en acceptans men också melankoli och glädje i att gå vidare från hjärtekross. Eller som i fina Hall of Mirrors där Bulats röst känns som en varm hand att hålla i när hon frågar: “baby, baby, baby, are you lost?”.

Hennes mer genreöverskridande och mastiga låtar är visserligen uppfriskande då Bulat tar plats och vågar vara mer lekfull med sin musikaliska begåvning. Som exempelvis i svängiga up-beat låten Your Girl, eller den mörkare Last Time som bär på en tyngre och större ljudbild. Trots detta upplever jag att albumet överlag överskuggas av några få men starka låtar, och det blir i slutändan tydligt att Are You In Love? har en ojämn kvalitet. Det är som om Basia Bulat inte riktigt kan bestämma sig för vilken väg hon ska ta, och kvar blir ett sorts asymmetriskt lapptäcke.

Även om skivan rymmer såväl toppar som dalar menar jag att dess bragd ändå är det hopp och den värme som Basia Bulat lyckas förmedla i sina starkaste stunder. På albumets sista låt, Love is at the End of the World, skanderar hon titeln om och om igen som en övervinnande sanning. Kärleken finns där: så är det, och så måste det vara. Och när Basia Bulat sjunger känns det – mot all förmodan – både trovärdigt och sant.

Saskia Rubensson, Skribent & Redaktör.